پیش از انتقال سند ملک تجاری چه اقداماتی انجام دهیم؟

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
خرید ملک تجاری یکی از خرید ها و سرمایه گذاری های هر فردی محسوب می شود. با خرید ملک تجاری می توانید کسب و کار خود را دشته باشید و یا باعث به وجود آمد اشتغال در جامعه شوید. در خرید ملک تجاری و انتقال سند آن باید به نکات زیادی توجه کنید. در این مقاله تمام اقدامات و نکات لازم پیش از انتقال سند ملک تجاری را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید .

موارد مهم پیش از سند زدن ملک تجاری

یکی از مهم ترین مراحل خرید ملک تجاری مرحله انتقال سند یا سند زدن است که باید پیش از آن نکات ریز و البته با اهمیتی را رعایت کنید. اگر ملک تجاری مورد نظر و ایده آل خود را پیدا کرده اید به شما تبریک می گوییم اما لازم است پیش از هر اقدامی مواردی را بررسی کنید. مواردی مانند :

  • تعیین تکلیف انشعابات آب ، برق ، گاز
  • نحوه تسویه هزینه شارژ و سایر هزینه های مشترک با مالک قبلی
  • وجود پارکینگ و انباری سندی یا مشاع
  • تعیین تکلیف مالیات بر مشاغل
  • وجود یا عدم وجود حق سرقفلی

در ادامه به بررسی تک به تک این موارد می پردازیم و شما باید به مواردی که ذکر می شود توجه لازم را داشته باشید تا یک معامله بدون دردسر و سالمی داشته باشید . با ما همراه باشید.

بیش تر بخوانید:

تعیین تکلیف انشعابات آب ، برق ، گاز

اگر در گذشته ملکی را خرید و فروش کرده باشید حتما می دانید که چقدر بخاطر وضعیت انشعابات آب و برق و گاز ممکن است بحث پیش آید. و اگر هم اولین بارتان است بهتر است پیش از معامله بدانید یکی از اختلافات معمول و ثابت بین طرفین معامله خرید و فروش ملک تجاری همین بحث وضعیت انشعابات آب و برق و گاز است. پس بهتر است اگر هر کدام از انشعابات مجزا باشد باید در قرارداد خرید ملک تجاری قید شود. همچنین اگر هر یک انشعبات به صورت مشاع و مشترک باشد، باید در قرارداد ذکر شود. لازم است در قرارداد به تفکیک شماره پروانه انشعابات قید و نسبت به تسویه بدهی هر کدام از انشعابات اقدام شود.

نحوه تسویه هزینه شارژ و سایر هزینه های مشترک با مالک قبلی

این نکته از جمله تفاوت های مهم ملک تجاری و ملک مسکونی است. یعنی اینکه مشاعات در ملک تجاری به این معنا است که چند ملک تجاری در همسایگی ملک تجاری خریداری شده قرار دارد و از یک انشعاب مشترک استفاده می کنند. پس اگر شما خریدار ملک تجاری که از یک انشعاب مشترک استفاده می کنند، هستید باید حتما پیش از انتقال سند ملک مورد نظرتان تمام سند های تسویه هزینه ها را از مالک قبلی دریافت کنید و مطمئن شوید که تمامی هزینه ها به درستی پرداخت شده اند. همچنین امکان این وجود دارد که هزینه‌های دیگری با مالک پیشین و یا حتی مستأجر باشد. در این صورت خریدار باید از تمامی این موارد مطلع باشد و سپس به انتقال سند اقدام کند. برای مثال می توان گفت مالک پیشین طی قراردادی متعهد به پرداخت مبلغی به دلیل عبور و مرور از مسیر ملک تجاری همجوار بوده است . اگر خریدار نسبت به این قرارداد اطلاع نداشته باشد ، ملزم به پرداخت مبلغ فوق نیست. در صورتی که مطلع شود و اعلام رضایت کند ، قرارداد به قوت خود پا برجاست.

وجود پارکینگ و انباری سندی یا مشاع

وجود پارکینگ و انباری نیز مانند موارد قبلی است. یعنی اگر ملک تجاری مورد نظر دارای پارکینگ و یا انباری باشد باید مطابق با سند ملک تجاری در قرارداد معامله ملک تجاری ذکر شود. اما وجود انباری و پارکینگ می تواند شرایط دیگری را نیز رقم بزند. یعنی اگر نباری و پارکینگ از مشاعات باشد باید شرایط استفاده از آنها در قرارداد مشخص شود. در آخر باید بدانید در املاک تجاری نکته ی مهمی وجود دارد. هرگونه قرارداد در خصوص بهره‌ مندی و پرداخت هزینه ‌های مشاعات پیش از بسته شدن قرارداد فروش تا زمانی که فروشنده مالک آن ملک تجاری است، اعتبار دارد. بعد از توافق فروشنده و خریدار و  عقد قرارداد فروش، در صورتی که خریدار در مورد توافقات رضایت داشته باشد، حیات حقوقی آن قرارداد ادامه دارد. اما در غیر اینصورت از طرف خریدار اعتباری ندارد جز در شرایطی خاص که خریدار ملزم به پذیرش برخی از شرایط مشاعات آن ملک تجاری شود.

تعیین تکلیف مالیات بر مشاغل

اما بالاخره به بحث مهم مالیات بر درآمد مشاغل می رسیم. مالیات بر درآمد مشاغل از جمله مهم ترین مباحث هنگام خرید و انتقال سند املاک تجاری محسوب می شود. قبل از سند زدن ملک تجاری خریدار باید از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل اطمینان پیدا کند . هنگام انتقال قطعی سند رسمی ملک‌ های تجاری گواهی پرداختی مالیات بر درآمد دریافت نمی ‌شود. بنابراین قبل از امضا قرارداد خرید املاک تجاری لازم است که گواهی یا رسید پرداختی مالیات بر درآمد ضمیمه قرارداد شود.

وجود یا عدم وجود حق سرقفلی

سرقفلی حقی است معنوی که تاجر برای تقدم در اجارۀ محل و ادامه تجارت در محل کار خود دارد؛ و جزء اموال غیرمنقول تبعی است. اگر شما با موضوع سرقفلی و قوانین آن آشنا نباشید می تواند در آینده به ضرر شما تمام شود. به طور مثال خیلی اوقات مالک یک ملک تجاری ، قبل از اقدام به فروش ملک، حق سرقفلی را به فرد دیگری انتقال می‌دهد. در این حالت خریدار لازم است قبل از سند زدن ملک تجاری از این موضوع آگاه باشد. لازم است بدانید املاکی که دارای حق سرقفلی هستند ، معمولا و در اکثر مواقع در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مالک عملا امکان تصرف و استفاده از ملک را ندارد و نمی‌ تواند از منافع ملک استفاده کند. به همین دلیل است که پیش از هر اقدامی باید تکلیف سرقفلی را مشخص کنید و اگر مالک قبلی حق سرقفلی را به شخص دیگری منتقل داده است از موضوع آگاه شوید. پس اگر به دنیال دردسر نیستید تا حد امکان سعی کنید از معامله ملک تجاری که دارای حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه یا تجارت است دوری کنید. توضیه مهم ما به شما این است که پیش از اقدام خرید و سند زدن ملک تجاری حتما از فقدان سرقفلی یا حق کسب و پیشه و یا تجارت در ملک تجاری مورد مطمئن شوید. همچنین در صورت اطمینان از عدم داشتن سرقفلی و انتقال آن به دیگری، در متن قرارداد خرید ملک تجاری این مورد را ذکر نمایید که در صورتی که کسی ادعایی در مورد حق سرقفلی نسبت به ملک مذکور داشت ، قرارداد قابل فسخ باشد و خاطی مجبور به پرداخت خسارت شود.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست + چهارده =

فهرست