بررسی تکلیف مستاجر پس از فروش ملک

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

یکی چالش های بزرگی که برای برخی از مستاجرین رخ داده است، فروش ملک در زمان اجاره می باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که تکلیف مستاجر پس از فروش ملک به چه صورت خواهد بود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

فروش ملک در زمان اجاره

فروش ملک در زمان اجاره می تواند برای بسیاری از مستاجرین دردسرساز و سردرگم کننده باشد. به همین دلیل آشنایی با نکات حقوقی در مورد آن می تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کرده و موجب آسودگی خاطر شود.

اگر برایتان سوال است که فروش ملک در زمان اجاره از لحاظ قانونی مشکل دارد یا خیر باید بگوییم فروش ملک در زمان اجاره به لحاظ حقوقی کاملا مجاز بوده و مالکین اجازه فروش ملک خود را دارند.

اما بد نیست بدانید قانونی بودن این موضوع به معنای عدم وجود اختلاف نیست. اختلافات در هر معامله ای وجود دارد. در این نوع معاملات نیز بارها شاهد اختلافاتی بین سه طرف ماجرا یعنی فروشنده و خریدار و مستاجر بوده ایم.

یکی از مواردی که باید فروشندگان حتما به آن توجه داشته باشند این است که به مالک جدید در مورد حضور مستاجر اطلاع داده و با رضایت وی اقدام به انجام معامله کنند. علاوه بر این باید بر سر ادامه قرارداد اجاره و یا تخلیه ملک به نتیجه برسند. در ادامه به بررسی برخی از این مشکلات و نکات مربوط به آن ها خواهیم پرداخت.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

فروش ملک تحت اجاره برای مستاجر می تواند موجب بلاتکلیفی شده و برای مدتی سردرگمی وی را در پی داشته باشد. اما همانطور که گفتیم فروش ملک در زمان اجاره کاملا قانونی بوده و مالک این اجازه را دارد.

در این قسمت انواع شرایط پس از فروش ملک را بررسی می کنیم. طبق این موارد مستاجر یکی از این حالت ها را تجربه خواهد کرد.

مورد اول ادامه قرارداد اجاره با مالک جدید است. از نظر حقوقی و بر اساس قانون مدنی در صورت فروش ملک قرارداد اجاره می تواند ادامه داشته یابد. ختم قرارداد در صورت توافق طرفین و رضایت مستاجر امکان پذیر می باشد.

مورد دوم مربوط به زمانی است که مالک جدید قصد ادامه قرارداد اجاره را نداشته باشد. در این صورت نیز دو حالت وجود دارد:

 

در صورتی که فروشنده و خریدار نسبت به تخلیه ملک توافق پیدا کنند باید موضوع را با مستاجر در میان گذاشته و او هماهنگ کنند و در صورت تمام نشدن مدت زمان قرارداد اجاره باید مبلغی به عنوان خسارت به وی پرداخت شود. مبلغی که در زمان عقد قرارداد اجاره به عنوان خسارت فسخ قرارداد تعیین کرده اند.

اما در تمامی موردهای تخلیه ملک، فروشنده خسارتی به مستاجر پراخت نمی کند. تمام این موارد به مفاد قرارداد اجاره ای که امضا کرده اند بر میگردد. در برخی از قراردادها شرایط تخلیه ملک در صورت درخواست مالک ذکر می شود که در این صورت مستاجر باید ملک را با درخواست مالک تخلیه کند و به سبب توافق صورت گرفته مالک نیازی به پرداخت خسارت ندارد.

در این صورت تخلیه ملک تنها به توافق بین خریدار و فروشنده بستگی خواهد داشت و در صورت رضایت خریدار امکان ادامه قرارداد نیز فراهم بوده و میتوان قرارداد اجاره را به نام مالک جدید تنظیم کرد.

خطار تخلیه ملک

در صورت صادر شدن اخطار تخلیه به سبب فروش ملک، مستاجر باید در زمان مقرر شده در اخطاریه نسبت به تخلیه ملک اقدام کند و در غیر این صورت مالک به موجب اخطاریه موجود، می تواند نسبت به احقاق حق خود اقدام و از طریق مراجع قانونی آن را پیگیری کند.

نکته ای که لازم است بدانید این است که اخطاریه های صادر شده معمولا  14 روز پس از امضای قولنامه فروش صادر شده و به اطلاع مستاجر می رسد. چرا که استفاده از اخطاری برای تخلیه به سبب فروش ملک، تنها در این مدت نسبت به قرارداد امکان پذیر خواهد بود و نمی توان پس از مدت طولانی از قرارداد فروش از این اخطاریه استفاده کرد.

نکته ای دیگر که در این موارد باید به آن توجه داشت این است که اخطاریه مورد نظر باید به گونه ای تنظیم شود که مستاجر حداقل 60 روز برای تخلیه و نقل مکان مهلت داشته باشد و تا تاریخ مورد نظر برای تخلیه به آن ها زمان داده شود.

نکات تکمیلی

با تمامی حالت هایی که ممکن است مستاجر در زمان فروش ملک مواجه شود آشنا شدید. در ادامه چند نکته تکمیلی در خصوص تکلیف مستاجر در زمان فروش ملک را نام می بریم. فراموش نکنید در نهایت هر اتفاقی با توافق و رضایت طرفین ماجرا رخ می دهد و شرایط برای همه یکسان نخواهد بود:

  • در صورت عدم اطلاع خریدار از حضور مستاجر در زمان عقد قرارداد، خریدار می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و حقوق خود را طلب کند.
  • در صورت وجود قرارداد اجاره مدت دار مالک ملک نمی تواند درخواست تخلیه ملک پیش از موعد مقرر را داشته باشد.
  • در صورت اطلاع خریدار از حضور مستاجر و امضای قرارداد باید تمامی مفاد ذکر شده در قرارداد اجاره از جمله پرداخت مبلغ ودیعه و یا هزینه تعمیرات را به عهده گرفته و در زمان لازم آن ها را اجرا کند.
  • پس از عقد قرارداد فروش مستاجر موظف به پرداخت اجاره بها به مالک جدید می باشد.
  • پس از فروش ملک و ادامه قرارداد اجاره تمامی مفاد قرارداد پابرجا بوده و خریدار یا همان مالک جدید متعهد به انجام آن ها می باشد.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هفده − 14 =

فهرست