بررسی جامع چگونگی تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
شما هر ملکی را که خریداری می کنید دارای کاربری مشخصی است که نشان می دهد از این ملک به صورت استفاده خواهد شد. کاربری ملاک توسط شهرداری مشخص می شود و در سند ملک ذکر می شود.

بنابراین اگر شما ملکی با کاربری مسکونی دارید به این معناست که نمی توانید در آن ملک کسب و کاری راه بندازید و کسب درامد داشته باشید. اما برخی از افراد تصمیم دارند ملک مسکونی خود را به ملک تجاری تغییر دهند. یعنی می خواهند کاربری ملک را تغییر دهند. در این مقاله به طور کامل و جامع بررسی می کنیم اگر قصد تغییر کاربری ملک خود از مسکونی به تجاری دارید باید چه مراحلی را طی کنید. پس اگر شما هم به دنبال تغییر کاربری ملک خود هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیش تر بخوانید:

چرا کاربری ملک را تغییر دهیم و چگونه آن را انجام دهیم؟

اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار در ملک خود باشید حتما یکی از دغدغه های اصلی شما این خواهد بود که چگونه می شود کاربری ملک خود را تغییر دهیم؟ خب سوال بجایی می باشد چرا که ارزش ملک های تجاری و اداری از ملک مسکونی بسیار بالاتر است. برای تغییر کاربری باید فرایند هایی طی شود که مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. بطور کلی برای انجام این فرایند اول باید به دفتر خدمات نوسازی ناحیه ای که ملک مورد نظر شما در آن جا قرار دارد مراجعه بکنید و سپس بعد از آن روال کاری اداری آن را پیش بگیرید. در این راه ممکن است برای پرداخت عوارض ساختمان نیازمند این باشید که به شهرداری مراجعه کنید و این مواردی که به شما می گوییم را طی کنید. بطور کلی تغییر کاربری ملک های مسکونی به کاربری تجاری به 2 روش امکان پذیر می شود.

  • مرحله اول کاربری به تجاری از طریق تخریب نوسازی
  • مرحله دوم تغییر کاربری به تجاری از طریق دریافت مجوز های مورد نیاز

مراحل تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری

همانطور که در قسمت قبلی گفتیم ارزش املاک رابطه مسقیمی با کاربری آن ها دارند. در خصوص املاک مسکونی و تجاری نیز باید بگوییم ارزش ملک تجاری از ملک مسکونی بالاتر است. از طرفی شما با داشتن ملک تجاری می توانید کسب و کار راه اتنداخته و کسب درامد کنید. اگر قصد دارید ملک مسکونی خود را به ملک تجاری تغییر دهید باید مراحلی که در ادامه بررسی می کنیم طی کنید.

مرحله اول

در صورتی که مالک ساختمان عوارض شهرداری را متقبل نشده باشد و پرداختی از سوی وی انجام نشده باشد باید در قدم اول به سازمان شهرداری آن ناحیه مراجعه کند و حتما نسبت به پرداخت بدهی عوارض اقدام کند. در صورتی که بدهی خود را پرداخت کرده باشد از قبل، به یکی از دفاتر خدمات نوسازی ملک در محل و منطقه ای که ملک وی در آن جا می باشد وجود دارد مراجعه خواهد کرد و پس از پر کردن و تکمیل فرمی که متصدی آن جا به وی می دهد که در خصوص بررسی کاربری جدید و قدیم می باشد  باقی فرایندها همگی بصورت غیر حضوری و سیستمی انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

مرحله دوم

در این مرحله از تغییر کاربری ملک به اداری و تجاری، یک بازرس و مأمور به محل مورد نظر از سوی شهرداری فرستاده خواهد شد که وظیفه ی آن بازرسی و بررسی ملک مورد نظر می باشد که او مکلف است که در فرمی که در دست دارد، تمامی اطلاعات ساختمان را با اطلاعات آن فرم تطابق بدهد. این موارد نظیر آدرس و غیره خواهد بود.

مرحله سوم

در مرحله سوم دفتر خدمات نوسازی دستوراتی را مبنی بر تهیه یک نقشه جدید از ملک مورد نظر صادر می کند و این نقشه باید تابع تناسب با تغییر کاربری ملک  قید شده در سند یا پروانه ساختمان باشد. در این نقشه تک تک اطلاعات نظیر طبقات و پارکینگ و نور گیر ها و … قید می شود. همچنین اگر مالک نسبت به هر قسمتی و بخشی از این نقشه اعتراض و گلایه ای داشته باشد می تواند قبل از اینکه فرایند به مرحله چهارم برسد این موضوع را پیگیری و دنبال کند.

مرحله چهارم

در این مرحله از تغییر کاربری ملک ، مطابق نقشه ای که دفتر خدمات نوسازی دستور آن را صادر کرده بود، طراحی نقشه اصلی شروع می شود.

مرحله پنجم

در مرحله ی پنجم از تغییر کاربری ملک ، نقشه ی اصلی که در بخش چهارم مطرح شد، آماده است و مالک باید پس از مراجعه به دفتر خدمات نوسازی پروانه ساخت ملک مورد نظر خود را دریافت کند.

مرحله ششم

مرحله پایانی از فرایند طی شده در تغییر کاربری ملک  مسکونی به تجاری، در واقع مرحله کوبیدن و از نو ساختن است. در واقع بعد از اینکه مجوز تغییر کاربری ملک  صادر شد، ملک تخریب می شود و طبق نقشه جدیدی که ارائه شد، مجدد از نو ساخته می شود.

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری مسکونی

  • مدارک شناسایی مالک یا نماینده قانونی وی به همراه وکالت نامه اعطا شده به وی
  • اصل سند ملکی که قصد تغییر کاربری ملک دارد
  • مشخصات کامل ملک مورد نظر اعم از کد پستی و کروکی و …
  • رسید پرداختی عوارض شهرداری و رسید تسویه حساب مالیات
  • نقشه جدید ملک که به تناسب کاربری جدید کشیده شده است
  • کسب مجوز های مورد نیاز از سازمان های مربوطه که توسط مراجعه در دفاتر خدمات نوسازی صورت می پذیرد

هزینه ی تغییر کاربری مسکونی

برای تغییر کاربری ملک یا زمین تعرفه یا مبلغ خاصی مشخص نشده است ولی بطور کلی برای تغییر کاربری ملک یک ملک به تجاره یا تغییر کاربری ملک به اداری بسته به منطقه و کوچه یا موقعیت جغرافیایی متفاوت است یعنی هرچه رشد و ارزش منطقه بیش تر باشد مسلما مبلغ تغییر کاربری بیش تر خواهد بود.

چگونه بدون تغییر کاربری از ملک مسکونی استفاده تجاری بکنیم؟

به شما گفتیم که جهت بهره برداری تجاری از ملک مسکونی باید کاربری آن را تغییر دهید. اما این موضوع استثناهایی نیز وجود دارد که می توان در شرایط خاص یک ملک با کاربری مسکونی بهره برداری غیر مسکونی انجام داد. طبق تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری شما می توانید در یک ملکی که کاربری آن در پروانه ساخت و سند ملکی مسکونی ثبت شده باشد، دفتر وکالت، مطب پزشک یا دندان پزشکی، دفتر اسناد رسمی و یا ازدواج و طلاق، دفتر مطبوعاتی اعم از روزنامه یا مجله، و همچنین دفتر مهندسی بهره برداری کنید. همچنین بر اساس ماده 2 قانون حمایت از مشاغل خانگی، شما می توانید از ملک خود اگر کاربری مسکونی دارد، بهره برداری شغل خانگی انجام دهید. در ادامه یادآور می شویم که طبق ماده 3 آیین نامه محل تأسیس دفاتر مطبوعاتی شما می توانید در یک ملکی که کاربری آن مسکونی می باشد، یک دفتر مطبوعاتی دایر کنید و از آن بهره برداری کنید. این مواردی که ذکر شد کلیت موضوع بود شما برای اطلاعات بیش تر می توانید به قوانین مربوطه مراجعه کنید چراکه این موارد جزئیات و شرایط خاص خود را دارند که باید حتما قوانین را مطالعه کنید.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

3 − 2 =

فهرست