شرایط اجاره یا فروش پارکینگ و انباری

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

چگونگی شرایط اجاره یا فروش انباری و پارکینگ ساختمان از سوال هایی است که ممکن است برای افراد مختلف مطرح شود. در این مقاله به بررسی این موضوع و قانونی بودن یا نبودن آن می پردازیم. اگر شما هم به اجاره یا فروش انباری و پارکینگ فکر کرده اید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع مالکیت بخش های ساختمان

با توجه به آپارتمان نشینی افراد و مشترک بودن برخی از فضاهای ساختمان میان چندین خانواده لازم است درخصوص مالکیت بر بخش های مختلف ساختمان بدانید. مالکیت در آپارتمان ها و برج ها شامل بخش های اختصاصی و همچنین مشاعات ساختمان می باشد.

بخش های اختصاصی همان قسمت هایی از ساختمان می باشد که تحت تملک افراد بوده و به صورت خصوصی مورد استفاده ساکنین و ماکین آن قرار می گیرد. این بخش های ساختمان شامل فضای داخلی واحد ها و هرآنچه در سند مالکیت آمده است، می باشد.

در کنار این بخش ها؛ قسمت های مشاع ساختمان را داریم که به صورت مشترک میان تمامی ساکنین و مالکین واحد ها مورد استفاده قرار گرفته ولی هیچ یک از آنها تملکی بر این بخش ها ندارند. هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری قسمت های مشاع ساختمان به عهده تمامی افراد و ماکین بوده و باید توسط آن ها پرداخت شود.

از جمله بخش های مشاع ساختمان می توان به راهرو های مشترک؛ درب ورودی ساختمان، آسانسور، لابی، حیاط، فضای سبز ساختمان و… اشاره کرد.

بیش تر بخوانید:

مالکیت بر انباری و پارکینگ

همانطور که در قسمت قبل گفتیم ساختمان ها دارای دو نوع مالکیت بر بخش های مختلف می باشند. در این قسمت سوال می شود که مالکیت بر انباری و پارکینگ به چه صورت می باشد؟

در جواب این سوال باید بگوییم با توجه به تفاوت های موجود در ساختمان ها؛ برخی از آن ها دارای پارکینگ و انباری اختصاصی برای هر یک از واحدها می باشند و برخی دیگر فاقد فضای اختصاصی برای این بخش ها هستند.

در ساختمان هایی که پارکینگ و انباری به صورت اختصاصی در سند مالکیت واحد ها درج شده و دارای جانمایی مشخصی نیز می باشند؛ این بخش ها تحت تملک مالکین این واحد ها بوده و در غیر این صورت به عنوان یکی از بخش های مشاع و مشترک ساختمان توسط تمامی افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که اگر در سند مالکیت پارکینگ و انباری درج شده باشد به طور کامل تحت تملک مالک مربوطه خواهد بود و در غیر این صورت جزو بخش های مشاع ساختمان می باشد.

فروش یا اجاره پارکینگ و انباری

تا اینجا درخصوص مالکیت بر پارکینگ و انباری اطلاعات لازم را به دست آوردید. حال برمی گردیم به سوال اصلی و موضوع مقاله. آیا ممکن است پارکینگ و انباری را فروخت یا اجاره داد؟

درخصوص ساختمان هایی که پارکینگ و انباری به صورت مالکیت خصوصی می باشد باید بگوییم در مواردی شاهد فروش و یا اجاره پارکینگ و انباری واحد ها به صورت مجزا از خود واحد به افراد دیگر هستیم که این مورد از نظر حقوقی امکان پذیر نبوده و افراد مجاز به انجام آن نمی باشند.

به عبارتی برای خرید و فروش واحد مربوطه باید تمامی بخش های آن واگذار شود و نمی توان واحد ملکی را جدا از پارکینگ و یا انباری آن فروخت و یا برعکس.

اما این انتهای ماجرا نیست. درست است که به لحاظ قانونی و حقوقی مجاز به انجام این کار نیستیم اما در مواردی ممکن است بعضی از افراد ساکن در ساختمان نیاز به پارکینگ و یا انباری اضافه داشته باشند و در عین حال همزمان در ساختمان یکی از اهالی و ساکنین از پارکینگ و یا انباری خود استفاده ای نداشته و یا به سبب ساکن نبودن در ساختمان نیازی به پارکینگ ندارد.

در این مواقع افراد می توانند با انجام توافقاتی بین یکدیگر اقدام به اجاره پارکینگ و همچنین انباری یکی از همسایگان بکنند. این مورد از نظر قانونی مشکلی نداشته و افراد مجاز به انجام آن می باشند.

درخصوص فروش نیز باید بگوییم که بین اهالی ساختمان مجاز می باشد و در صورت فروش پارکینگ و یا انباری به دیگر مالکان؛ تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید لحاظ شود.پ

لازم است بدانید در صورت فروش پارکینگ به افراد خارج از ساختمان دیگر همسایگان می توانند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

فروش یا اجاره انباری و پارکینگ به افراد خارج از ساختمان

همان طور که بیان شد فروش پارکینگ و انباری به صورت مجزا از واحد مسکونی امکان پذیر نیست و از نظر قانونی مجاز نمی باشد.

اما در برخی موارد به دلیل ضرورتی که برای افراد ایجاد می شود نیاز به اجاره پارکینگ و انباری خود دارند. در مواقع افراد باید رضایت تمامی ساکنین را جلب کرده و از آن ها رضایت نامه کتبی به منظور اجاره انباری و پارکینگ دریافت کند.

این رضایت نامه به این دلیل باید تنظیم شود که اجاره انباری و پارکینک و استفاده از آن ها مستلزم استفاده از مشاعات ساختمان نظیر ورودی پارکینگ؛ راهرو ها؛ درب ساختمان و … می باشد. لذا برای اجاره آن رضایت دیگر مالکین اجباری و ضروری می باشد.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 × یک =

فهرست