قوانین مربوط به پشت بام

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

در هر ساختمان بخش هایی وجود دارد که در اختیار تمامی افراد ساختمان قرار دارد. در خصوص مالکیت و نحوه استفاده از این بخش ها ممکن است بین ساکنین ساختمان اختلاف نظر وجود داشته باشد. یکی از این بخش ها، پشت بام ساختمان می باشد. در این مقاله به بررسی تمام قوانین مربوط به پشت بام ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

مالکیت پشت بام

در ابتدا گفتیم بخش هایی وجود دارد که تمام ساکنین و مالکین ساختمان اجازه استفاده از آن را دارند. درحقیقت در هر ساختمان که چند نفر در آن ساکن هستند دو نوع مالکیت متفاوت یعنی مالکیت بخش های خصوصی و مشاعات وجود دارد.

بخش های خصوصی همان زیر بنای مسکونی واحد و تحت اختیار افراد می باشد و مشاعات بخش هایی از ساختمان است که تمامی مالکین و ساکنین ساختمان اجازه استفاده از آن را دارند. از جمله بخش های مشاع ساختمان می توان پارکینگ، حیاط، راهروها، آسانسور، راه پله ها و همچنین پشت بام را نام برد.

در نتیجه در خصوص مالکیت پشت بام مانند دیگر مشاعات ساختمان می توان گفت که تحت مالکیت هیچ از مالکین و ساکنین نیست و همه ی افراد ساکن در ساختمان مجاز به استفاده از آن هستند و حقوقی دارند که باید رعایت شود.

roof top

تعمیرات پشت بام

درخصوص مشاعات ساختمان قوانینی وجود دارد به اسم قوانین مشاعات. قوانین مشاعات ساختمان نحوه استفاده، تعمیرات و نگهداری مشاعات، چگونگی تصمیم گیری پیرامون مشاعات و همچنین هزینه مشاعات را شامل می شود.

از آن جایی که پشت بام ساختمان جزو مشاعات محسوب می شود در نتیجه قوانین مشاعات برای آن صدق می کند. طبق قانون مشاعات ساختمان تعمیرات مشاعات از جمله پشت بام باید با همراهی همه مالکان و ساکنان آن ساختمان انجام شود و هیچ یک از افراد نمی توانند مانع تعمیرات لازم و حیاتی آن شوند.

به عبارتی اگر پشت بام ساختمان نیاز به تعمیر داشته باشد و عدم انجام آن موجب آسیب ساختمان و یا واحد طبقه آخر شود، تمامی مالکین و ساکنیم ساختمان موظف به همکاری جهت انجام تعمیرات هستند و باید با مدیریت رییس ساختمان اقدامات لازم را انجام دهند.

هزینه های مربوط به پشت بام

تمامی بخش های ساختمان ممکن است در طول زمان دچار خرابی هایی شوند یا نیاز به صرف هزینه های متنوعی داشته باشند. پشت بام ساختمان نیز مانند تمامی بخش های دیگر به این هزینه ها مانند هزینه های مربوط به ایزوگام و عایق بندی و… نیازمند باشد. در برخی از ساختمان ها در پشت بام ها فضای سبز یا همان روف گاردن تعبیه می شود که هزینه های نگهداری و یا تعمیرات آن باید در نظر گرفته شود. در این شرایط سوالی که برای ساکنان ساختمان مطرح می شود این است که هزینه های مربوط به پشت بام آپارتمان بر عهده کیست؟

طبق قوانین موجود پشت بام ساختمان در آپارتمان ها مشاع بوده و تحت اختیار تمام ساکنین مجموعه می باشد. بر همین منوال هزینه نگهداری و یا تعمیرات آن نیز بر عهده تمامی مالکین و ساکنان ساختمان می باشد.

لازم است بدانید استفاده نکردن یکی از مالکین و یا ساکنین ساختمان از پشت بام، دلیلی برای عدم پرداخت هزینه ها نمی باشد. به عبارتی همه افراد در هزینه مربوط به پشت بام و دیگر مشاعات ساختمان سهیم اند حتی اگر استفاده ای از آن فضا نداشته باشند.

استفاده از پشت بام آپارتمان

همانطور که در قسمت های قبلی گفتیم پشت بام آپارتمان در اختیار تمامی ساکنین ساختمان می باشد و هیچ یک حقی بالاتر از دیگری ندارد. در نتیجه تمامی ساکنین و مالکین بدون مشکل حق استفاده از پشت بام را دارند و می توانند در تمامی ساعات روز در شرایطی که مزاحمتی برای دیگر ساکنین ایجاد نکند از پشت بام استفاده کنند.

بر این اساس باید بدانید که پاگرد آخر راه پله ها که منتهی به واحد طبقه آخر می باشد جزء مشاعات ساختمان بوده و ساکنین طبقه آخر نمی تواند مانع رفت و آمد افراد به پشت بام شود. در این شرایط اگر مالک و یا ساکنین طبقه آخر اقدام به ممانعت افراد و همسایگان برای استفاده از پشت بام کند، دیگر ساکنین می توانند از وی شکایت کرده و حقوق خود را طلب کنند.

لازم است بدانید اگر برای ایجاد امنیت ساختمان در پشت بام قفل می شود کلید آن باید در دسترس همه افراد بوده و یا رییس ساختمان شرایطی را فراهم آورد که مانعی برای استفاده ساکنان از پشت بام نباشد.

بیش تر بخوانید:

 

پشت بام اختصاصی

ممکن است ساختمان هایی را دیده باشید که به دلیل نوع ساخت و ساز آن ساکنین طبقه آخر به پشت بام دسترسی اختصاصی داشته باشند. از آن جایی که در قسمت های قبلی تاکید کردیم که پشت بام جزو بخش های مشاع ساختمان است، این سوال پیش می آید که پشت بام مختص به آن واحد می باشد یا خیر؟ آیا دیگر افراد ساختمان نیز می توانند از پشت بام استفاده کنند؟

در این شرایط باید به نکاتی توجه کرد و با توجه به آن ها می توان جواب سوال های بالا را داد.

  • پشت بام در صورتی اختصاصی خواهد بود که در صورت مجلس تفکیکی ملک به اختصاصی بودن آن اشاره شده باشد و در سند ملک قید شده باشد.
  • اگر پشت بام در سند ملک طبقه آخر قید نشده باشد فضای پشت بام مشاع بوده و تمامی قوانین مشاعات ساختمان برای آن حکم می کند.
  • اگر دسترسی به پشت بام از طریق یکی از واحدهای مجموعه و به شرط عبور از فضای خصوصی آن واحد امکان پذیر باشد رفت و آمد به پشت بام باید حتما با رضایت مالک انجام شود و دیگر ساکنین نمی توانند وی را مجبور به همکاری کنند.
  • مالک واحدی که به پشت بام دسترسی اختصاصی دارد نمی تواند بدون رضایت دیگر مالکین مجموعه در فضای پشت بام تغییراتی ایجاد کند.

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

13 + دوازده =

فهرست