بررسی جامع مراحل ساخت خانه در زمین زراعی

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید این است که آیا در زمین زراعی می توان خانه ساخت؟ و اگر می شود در چه شرایطی می توان این کار را انجام داد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل این موضوع را بررسی کنیم و به سوال شما پاسخ دهیم . با ما همراه باشید.

 

بسیار پیش می آید در مناطق خوش آب و هوا مانند شمال کشور افراد به دنبال خرید و یا ساخت ویلا باشند . در این زمان بسیار مهم است که از کاربری زمین مورد نظر مطمئن شوید. اگر برایتان سوال است آیا ساخت خانه در زمین زراعی یا باغ و حتی مزرعه و زمین کشاورزی امکان پذیر است یا خیر ؟ و مراحل تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی چیست ؟ با انتهای این مقاله با ما همراه باشید . باید بدانید کاربری هر زمین مشخص می کند زمین مورد نظر به منظور چه استفاده ای در اختیار مشتری قرار می گیرد. به طور مثال شما پیش از خرید هر زمین بدانید کاربری زمین چیست و آیا مناسب هدف شما هست یا خیر؟

بیش تر بخوانید:

 

انواع کاربری زمین و ملک

از آنجایی که کاربری زمین از مهم ترین موارد خرید زمین محسوب می شود تصمیم گرفتیم در این قسمت به بررسی آن بپردازیم و سپس در خصوص ساخت خانه در زمین زراعی توضیح دهیم. نوع کاربری زمین پیش از خرید مشتری توسط شهرداری و سازمان های مربوطه به آن تعیین می شود. به عنوان مثال زمین‌ هایی که به جنگل ‌ها یا کشت و کار مربوط می ‌شوند دارای کاربری کشاورزی هستند و ساخت خانه در باغ و مزرعه و یا اجرای ساخت و ساز یا احداث کارخانه در این زمین ‌ها ممنوع است . در ادامه برای شما انواع کاربری های زمین را نام می بریم و هر کدام را به طور کامل توضیح می دهیم . شما در اولین نکته و مرحله پیش از خرید زمین توجه به کاربری آن است.

کاربری مسکونی :

این نوع از زمین ‌ها را برای ساخت انواع ویلا و ساختمان و غیره می ‌توان استفاده کرد . در واقع در این زمین ‌ها برای ساخت خانه‌ هایی مناسب برای زندگی می ‌توان اقدام کرد .

کاربری تجاری :

هدف از کاربری این زمین‌ ها راه اندازی کسب و کار و تجارت است که از آن می ‌توان برای مغازه یا رستوران یا ارائه خدمات دیگر نیز استفاده کرد . توجه به این نکته بسیار مهم است که برای راه اندازی یک ملک تجاری علاوه بر آنکه کاربری زمین باید تجاری باشد ، مجوز ملک نیز باید از نوع تجاری صادر شود .

کاربری کشاورزی :

دسته دیگری از زمین ‌ها دارای کاربری کشاورزی هستند به این صورت که این زمین ‌ها یا باغ ‌های وسیعی هستند یا زمین زراعی و تفاوت آن ها به این صورت است :

  1. باغ ‌ها زمین ‌هایی هستند که در آن ها درخت کاشته می ‌شود که با نام مشجر هم شناخته می ‌شوند یعنی زمین‌ هایی که قابلیت کاشت درخت در آن ها وجود دارد .
  2. اما زمین زراعی به آن دسته از زمین ‌هایی گفته می ‌شود که در آن ها محصولات زود بازده کشت شده و عمدتا برای کشت محصولاتی مانند صیفی جات مورد استفاده قرار می ‌گیرند .

در ادامه این مقاله قرار است توضیح دهیم به چه شکل می توان در زمین زراعی و با کاربری کشاورزی خانه ساخت . با ما همراه باشید.

کاربری صنعتی

زمانی که هدف از خرید یک زمین راه اندازی کارخانه ، برپایی یک صنعت و محلی برای تولید باشد ، باید کاربری زمین از نوع صنعتی تعریف شده باشد . پس زمین هایی که به قصد ساخت این مکان ها خریداری می شود باید از این کاربری باشند .

کاربری اداری – دولتی

کاربری اداری – دولتی مختص به زمین هایی است که از این نوع از زمین ‌ها برای ساخت نهاد های دولتی مانند شهرداری ‌ها ، وزارتخانه ‌ها و مواردی مانند آن ها استفاده می کنند .

کاربری آموزشی

این نوع از کاربری شامل زمین هایی است که قرار است در آن مکان هایی جهت آموزش ساخته شود. به طور مثال این کاربری مختص ساخت مهدکودک تا دبیرستان ‌ها و دانشگاه ‌ها می ‌شود .

کاربری پارکینگ

حتما بار ها از پارکینگ استفاده کرده اید . باید بدانید کاربری پارکینگ همان‌ گونه که از نامش مشخص است ، قابل استفاده برای احداث پارکینگ است .

کاربری خدمات شهری

خدماتی مانند آتش ‌نشانی ، شهرداری ، کلانتری و جمع ‌آوری زباله ‌ها باید در زمین‌ هایی با نوع کاربری خدمات شهری انجام بگیرد .

کاربری بهداشتی _ درمانی

همانطور که از نام این نوع کاربری پیدا است ، احداث بیمارستان‌ ها و مطب‌ ها، در گروه کاربری بهداشتی- درمانی قرار می‌ گیرد .

فاقد کاربری

بر خلاف کاربری‌ هایی که به آن ها اشاره کردیم ، برخی از زمین‌ ها فاقد هر گونه کاربری هستند ، به عبارت دیگر این نوع از زمین ‌ها ، به عنوان ذخایر شهرداری‌ ها شناخته می‌ شوند و یا هنوز برای آن ها کاربری مشخصی تعریف نشده است .

تغییر کاربری زمین زراعی

حالا که انواع کاربری ملک را توضیح دادیم حتما متوجه شده اید که کاربری ملک تعیین می کند هر زمین باید به چه شکل ساخته شود و در نهایت از زمین خالی چه ملکی و با چه هدفی به مالک تحویل داده شود. یعنی زمین زراعی که کاربری آن کشاورزی است با کاربری مسکونی متفاوت بوده و به طور مثال اگر شما قصد داشته باشید در زمین زراعی ملک بسازید باید مراحلی را طی کنید . لازم است بدانید تغییر کاربری امکان پذیر است اما با هر هدف و مقصدی نمی ‌توان این کار را انجام داد .

دلیل ساخت ملک مسکونی در زمین زراعی

وقتی می گوییم ساخت میک مسکونی ممکن است برای برخی از افراد سوال شود چرا وقتی می توان در زمین با کاربری مسکونی خانه ساخت ، برخی از افراد به دنبال ساخت خانه در زمین زراعی هستند؟ باید بدانید مهم ترین دلیل ساخت خانه در زمین زراعی، خوش آب و هوا بودن آن زمین و آن منطقه است. مهم ترین مثالی که برای این موقعیت می توان زد، زمین هایی در شمال کشور است که منطقه ای خوش آب و هوا است و بسیاری از افراد به دنبال ساخت ویلا در این زمین ها هستند.
از طرفی بالا بودن قیمت زمین‌ هایی با کاربری مسکونی و مناسب برای ساخت و ساز نیز موجب شده تا بسیاری از افراد به منظور ساخت خانه در باغ و مزرعه زمین‌ هایی با کاربری زراعی خریده و آن را تغییر دهند که البته ساخت در زمین کشاورزی کار ساده‌ ای نیست و باید برای تغییر کاربری آن از مراحل اداری عبور کنید که مدت زمان زیادی نیز زمان می‌ برد . در ادامه به مراحل تغییر کاربری زمین کشاورزی می‌پردازیم.
اما باید گفت متاسفانه برخی از اراضی مانند شالیزار های بزرگ ، زمین ‌های کشت چای ، باغ ‌های میوه و اراضی جنگلی به عنوان بخش مهمی از چرخه تولید کشور شناخته می ‌شوند و ساخت خانه در باغ و مزرعه و نابود کردن آنها برابر با ضرر رساندن به تمامی منافع کشور است اما متاسفانه روند تغییر کاربری آن ها به سرعت در حال انجام است .

مراحل تغییر کاربری زمین زراعی

  1. مدارکی که باید متقاضی برای ساخت در زمین زراعی به جهاد کشاورزی تحویل دهد، در خواستی بوده که به همراه مجوز تاسیس و مدارک مالکیت باید همراه داشته باشد . همچنین به همراه داشتن نقشه عرصه ای که مدنظر متقاضی بوده به همراه نظریه اداره کل محیط زیست استان ضروری است، و پاسخ دستگاه‌ های مربوط در چهارچوب ماده هفت به مدیریت جهاد کشاورزی تحویل داده می ‌شود.
  2. مديريت جهاد كشاورزی پس از اتمام بررسی و درخواست، اقدام به تهيه کروکی و گزارش و مدارک مورد نياز باغ ویلا کرده و به مديريت امور زمین‌های استان ارسال می‌کند.
  3. گزارش مديريت جهاد كشاورزی و درخواست متقاضی ، ثبت در دبيرخانه كميسيون مستقر در مديريت امور اراضی می ‌گردد.
  4. اگر زمین مورد نظر باغ و یا زمین کشاورزی نباشد، پس از این که رياست سازمان آن زمین را تایید کرد، پاسخ لازم به متقاضی و مراجع مربوطه توسط دبيرخانه اعلام می شود . دبيرخانه كميسيون مستقر در مديريت زمین‌ها در صورت فراهم نبودن مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی به مدت يک ماه از تاريخ ثبت درخواست ، پرونده را از دستور كار كميسيون خارج می ‌کند.
  5. با ارائه مدارک و مستندات و تكميل بودن پرونده و اینکه آیا زمین مورد نظر زمین کشاورزی است، تقاضا در نوبت دستور كار كميسيون قرار می‌ گيرد.
  6. طرح پرونده در كميته كار كميسيون و در صورت لزوم بازديد اعضاء كميته كار از اراضی و اعلام نظر كارشناسی که توسط دبيرخانه كميسيون مستقر در مديريت امور اراضی صورت می‌گیرد.
  7. طرح پرونده در كميسيون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ كاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها و اعلام نظر كميسيون در مورد درخواست تغييركاربری توسط دبيرخانه كميسيون مستقر در مديريت امور اراضي.
  8. در صورت مخالفت كميسيون با تغيير كاربري باغ به باغ ویلا نتيجه به متقاضی و دستگاه مربوطه توسط دبير كميسيون اعلام می‌شود.
  9. در صورت موافقت كميسيون با تغيير كاربری چنانچه طرح مورد نظر مشمول پرداخت عوارض قانونی نباشد توسط دبيركميسيون، مجوز لازم صادر می ‌شود.
  10. در صورت موافقت كميسيون با تغيير كاربری ، چنانچه طرح مشمول پرداخت عوارض باشد پرونده توسط دبيركميسيون به مديريت جهاد كشاورزی شهرستان جهت تعيين قيمت اراضی از طريق كميسيون تقويم مستقر در شهرستان ارجاع می‌ گردد .
  11. كميسيون تقويم اراضی مستقر در مديريت جهاد كشاورزی برای قيمت اراضی اقدام می‌کنند و نظر كميسيون تقويم توسط مديريت جهاد كشاورزی به دبيرخانه كميسيون و به متقاضی به جهت واريز مبلغ است.
  12. توسط متقاضی مبلغ ارزیابی به حساب خزانه واریز می ‌شود و توسط مديريت جهاد كشاورزی فيش مربوطه به دبيرخانه كميسيون مستقر در مديريت امور زمین ها ارسال می ‌شود.
  13. مجوز تغييركاربری برابر مساحت مورد مصوب جهت اجرای طرح براي متقاضی توسط دبيركميسيون تبصره ۱ ماده ۱ مستقر در مديريت امور اراضی صادر می‌ گردد و نتيجه به مديريت جهاد كشاورزی شهرستان نيز اعلام می‌ شود.
  14. مديريت جهاد كشاورزی بر درست اجرا شدن طرح نظارت دارد و در صورت برخورد هرگونه تخلف پرونده به مراجع قضائی مراجعه می ‌شود.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست + نوزده =

فهرست