مراحل سند زدن ملک تجاری

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
با توجه به کاربری های مختلف، مراحل سند زدن ممکن است تفاوت هایی باهم داشته باشند. کاربری تجاری از یکی مهم ترین کاربری های ملک محسوب می شود و افراد زیادی در حال خرید و فروش ملک های تجاری هستند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی جامع مراحل سند زدن ملک تجاری و مدارکی که در این مسیر به آن ها نیاز خواهید داشت می پردازیم. با ما همراه باشید .

کاربری تجاری چیست؟

پیش از شروع بحث سند زدن ملک تجاری بد نیست بدانیم ملک تجاری چیست و کاربری آن از کجا مشخص می شود؟ املاک مختلف در کشور دارای کاربری های مختلفی هستند که پیش از خرید زمین یا ملک توسط شهرداری کاربری آن تعیین می شود. کاربری تجاری یک از مهم ترین کاربری هایی است که برای املاک وجود دارد. لازم است بدانید در ساختمان ‌هایی با کاربری تجاری می ‌توان انواع مغازه ، رستوران ، عمده ‌فروشی و دفاتر خدماتی مثل دفاتر بیمه و آژانس‌ های مسافرتی و غیره را راه ‌اندازی کرد یا به عبارتی دیگر موارد بالا را فقط در ملک هایی با کاربری تجاری می توان راه اندازی کرد. کاربری ملک شما در اینده آن ملک اهمیت زیادی دارد و بسیار مهم است ملکی با کابری هدف اینده خود خریداری کنید.

بیش تر بخوانید:

مراحل سند زدن ملک تجاری به طور کامل

حالا که با کاربری تجاری آشنا شدید لازم است به موضوع اصلی مقاله یعنی مراحل سند زدن ملک تجاری بپردازیم. با ما همراه باشید .

مرحله اول: دریافت گواهی انجام معامله

در سند زدن ملک تجاری اولین مرحله ای که باید طی کنبد دریافت گواهی انجام معامله است. دفتر اسناد رسمی باید موضوع معامله را به اداره مالیاتی ملک مورد نظر اعلام کند و بعد از گرفتن گواهی انجام معامله اقدام به ثبت سند کند .

گواهی انجام معامله ظرف ۱۰ روز پس از اعلام دفترخانه و پس از وصول کردن بدهی‌ های معاملاتی مانند مالیات بر درآمد اجاره املاک ، وصول مالیات حق واگذاری محل، مالیات شغلی محل مورد معامله، مالیات درآمد اتفاقی و مالیات نقل و انتقال قطعی املاک صادر خواهد شد.

مرحله دوم: دریافت کد رهگیری

پس از دریافت گواهی انجام معامله ، مرحله دوم در سند زدن ملک تجاری دریافت کد رهگیری است. همانطور که حتما می دانید سند های مالکیت به دو صورت منگوله دار و تک برگ وجود دارند. دریافت کد رهگیری برای این دو سند کمی متفاوت است که در هر دو سند را توضیح می دهیم. اگر سند ملک تجاری مورد نظر شما منگوله دار است باید بدانید که با طی کردن این مراحل می توانید کد رهگیری را دریافت کنید:
پس از تهیه قرارداد اولیه خرید و فروش ملک در بنگاه معاملات ملکی، قول نامه یا همان مبایعه ‌نامه را باید در سامانه سراسری اسناد و املاک کشور ثبت کنید . برای قرارداد ثبت شده یک کد رهگیری ۱۳ رقمی و هلوگرام صادر می ‌شود که باید به طرفین معامله یعنی شما به عنوان خریدار و فرد فروشنده ارائه می شود . لازم است بدانید اگر سند ملک تجاری مورد نظر شما تک برگ است ، این مراحل را لازم نیست طی کنید. زیرا قبلا در سامانه اسناد و املاک کشور ثبت شده است. در نتیجه کد رهگیری را قبلا دریافت کرده و دارای کد رهگیری است .
پس شما دیگر نیاز نیست جهت دریافت کد رهگیری اقدام خاصی بکنید صرفا باید از مشاور املاک بخواهید کد رهگیری مربوطه را استعلام کند و به شما ارائه کند . اما ممکن است در خصوص کد رهگیری و فایده آن سوال داشته باشید و یا برایتان سوال چرا اصرار به دریافت آن در مراحل اولیه سند زدن داریم؟ با دریافت و استعلام کد رهگیری ملک ، شما قبل از خرید و انتقال سند اطمینان پیدا می کنید که ملک در گذشته به اشخاص دیگر فروخته نشده یا موانع معاملاتی ندارد . در نهایت برای قرارداد ملک کد رهگیری جدید صادر می‌ شود . یعنی شما با اقدام به دریافت کد رهگیری در ابتدا مسیر و پیش از پرداخت هزینه ی ملک اطمینان خاطر لازم را کسب خواهید کرد که یک معامله سالم و به دور از حاشیه را خواهید داشت .

مرحله سوم: مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی

در این مرحله شما به عنوان یکی از طرفین معامله به همراه طرف دیگر معامله با در دست داشتن مدارکی که در ادامه به طور مفصل توضیح می دهیم و مبایعه نامه به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می کنید. در دفتر ثبت اسناد رسمی، معامله ثبت شده در سامانه، استعلام می‌شود. توجه کنید شما خودتان می توانید مبایعه نامه را بنویسید ولی اگر احساس می کنید در نوشتن مبایعه نامه تخصص ندارید می توانید به افراد متخصص مراجعه کنید.

مرحله چهارم: پرداخت عوارض شهرداری

مرحله بعدی سند زدن ملک تجاری از اهمیت بالایی نیز برخوردار است تسویه با شهرداری است. شما حتما باید پیش از سند زدن به شهرداری منطقه مراجعه کنید و تمام بدهی های مالی و عوارض های ملک با شهرداری را تسویه کنید.

مرحله پنجم: پرداخت مالیات های ملک به اداره دارایی

این مرحله هم مانند مرحله قبلی است. اما تفاوت بین آن ها این است که در این مرحله شما باید به سراغ تسویه حساب با اداره دارایی بروید. یکی از شروط سند زدن ملک تجاری پرداخت تمام مالیات های ملک است. یکی از مدارک مورد نیاز شما که در ادامه به کارتان می آید برگه مفصا حساب است. شما پس از ارائه مدارک به اداره مالیات و تسویه حساب، برگه مفاصا حساب را دریافت می کنید.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند ملک تجاری

  • استعلام مالکیت از ثبت اسناد
  • سند مالکیت یا بنچاق در مورد املاک در جریان ثبتی
  • گواهی عدم خلاف در مدت اعتبار شش ماهه یا پایان کار ساختمان
  • مفاصای عوارض نوسازی یا قبولی و تعهد خریدار نسبت به آن
  • استعلام دارایی اعم از الکترونیکی یا دستی و یا استفاده از بند ج ماده یک قانون تسهیل تا زمان لغو آن
  • گواهی و مفاصا حساب تامین اجتماعی و یا درخواست و قبول بدهی با رعایت بند ج ماده یک قانون تسهیل
  • مدارک هویتی خریدار و فروشنده: اصل و کپی شناسنامه ، کارت ملی
  • کپی وکالت نامه و مدارک هویتی وکیل در صورت وجود وکیل به جای هر یک از طرفین
  • اگر ملک مورد فروش از نوع ورثه ‌ای است ، وراث با مدارک هویتی خود یا نماینده آنها حضور داشته باشند. برگه انحصار وراثت و فرم شماره ۱۹ (مالیات برارث ) نیز ضروری است.
  • آخرین قبض های برق ، آب و گاز
  • آدرس ، کد پستی و شماره تلفن همراه خریدار و فروشنده

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شانزده − 10 =

فهرست