مسئولیت حقوقی کارفرما در زمان تخریب ساختمان

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
Construction permit

روزانه در سراسر کشور ساختمان های زیادی در حال تخریب هستند. یکی از عمده دلایل است تخریب سن زیاد ساختمان و کلنگی بودن آن می باشد. تخریب ساختمان با هدف جایگزینی آن با برج ها و آپارتمان های مختلف صورت می گیرد. اما اگر تخریب ساختمان به صورت اصولی و با توجه به نکات ایمنی انجام نشود ممکن است خسارات جبران ناپذیری به وجود آورد. در این مقاله به بررسی مسئولیت حقوقی کارفرما در زمان تخریب ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

تخریب ساختمان

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم  با افزایش چشم گیر ساخت و ساز ها در بازار مسکن هر روزه شاهد تخریب ساختمان های قدیمی و کلنگی هستیم که با برج هایی بلند مرتبه و آپارتمان های مختلف جایگزین می شوند.

باید بدانید اولین قدم برای شروع عملیات اجرایی مربوط به ساز و ساز برج ها و ساختمان های جدید و نوساز در موقعیت ملک های قدیمی، تخریب ساختمان مربوطه می باشد و سپس پس از تخریب ساختمان باید گود برداری های ساختمان انجام شود.

برای تخریب ساختمان ها و همچنین گود برداری ها بسیار مهم است که اصول ایمنی به طور دقیق و کامل رعایت شود تا از هر گونه خسارت احتمالی پیشگیری شود. تخریب ساختمان ها اگر با رعایت اصول ایمنی انجام نشود می تواند موجب تخریب بخشی و یا تمام ساختمان های مجاور شود.

این اتفاق می تواند علاوه بر خسارات مالی به خسارت های جانی نیز ختم شود. در زمان تخریب ساختمان به سبب اهمیت اصول ایمنی و مهندسی باید تمامی عملیات تحت نظارت کارشناسان مربوطه انجام گیرد تا ایمنی کارگران و همسایگان ساختمان حفظ شود.

بیش تر بخوانید:

اصول ایمنی در زمان تخریب ساختمان

تخریب ساختمان باید با توجه به تمام نکات ایمنی و تخصصی انجام شود. در ادامه برخی از مهم ترین اصول ایمنی در زمان تخریب را نام می بریم که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • برای تعیین حریم کار و تامین ایمنی عابرین نسبت به حصارکشی در محدوده امن، اقدام کنید.
  • پیش از شروع عملیات تخریب نسبت به قطع آب، برق و گاز اقدام کرده و با سازمان های مربوطه جهت تغییرات مورد نظر هماهنگی های لازم را انجام دهید.
  • از ورود اشخاص متفرقه به محل کار و تخریب جلوگیری کنید.
  • عملیات تخریب را از طبقات بالاتر آغاز کنید.
  • ساختمان های مجاور را ارزیابی کرده و استحکام، سن و عمق شناژ ساختمان را بررسی کنید.
  • در زمان تخریب از سازه های نگهبان مناسب برای جلوگیری از تخریب بخش های دیگر استفاده کنید.
  • مواد قابل اشتعال را از محل مورد نظر خارج کنید.
  • از نیروهای متخصص کمک گرفته و با استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه کار را پیش ببرید.
  • پیش از اقدام به تخریب با همسایه ها هماهنگ کنید.
  • نخاله های ایجاد شده را به موقع و با رعایت نکات مربوطه از محل خارج کنید.
  • در صورت لزوم برای جلوگیری از تخریب های ناگهانی مهربندی های لازم را به موقع انجام دهید.

خطرات احتمالی در زمان تخریب ساختمان

در زمان تخریب ساختمان خطرات احتمالی زیادی وجود دارد که موجب به وجود آمدن خسارات می شود. با دانستن و آگاهی از این خطرات می توانید نسبت به جلوگیری از آن ها اقدام کنید. واضح است که کار تخریب باید زیر نظر کارشناسان مربوطه و متخصص انجام شود که از تمامی خطرات تخریب آگاه هستند و تمام تلاش خود را می کنند از این خطرات دوری کنند.

اما در ادامه برخی از مهم ترین و ابتدایی خطرات مربوطه به زمان تخریب ساختمان را نام می بریم. اگر شما هم قصد تخریب ملک قدیمی خود را دارید بد نیست این خطرات را بدانید:

  • در برخی مواقع اگر تخریب با اصول مهندسی پیش نرود امکان تخریب ساختمان های مجاور وجود خواهد داشت.
  • حضور افراد متفرقه در زمان تخریب می تواند موجب مشکلاتی برای کارگران و یا خود شخص شود.
  • در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی امکان آسیب به بخش های دیگر ساختمان نیز وجود خواهد داشت.
  • در صورت محافظت نکردن از انشعابات ساختمان احتمال آسیب و تخریب آن ها وجود دارد.

مسئولیت کارفرما در زمان تخریب ساختمان

ممکن است برایتان سوال باشد، با توجه به خطرات احتمالی اگر در زمان تخریب ساختمان و یا گودبرداری و دیگر عملیات ساختمانی فرد یا افرادی دچار آسیب و یا خسارت مالی و جانی شوند مسئولیت اتفاق با کیست؟ مسئولیت کارفرما و مالک ملک به چه صورت است؟

ادر جواب باید بگوییم گر به موجب عملیات ساختمانی و یا تخریب آن فرد و یا افرادی دچار آسیب و خسران شوند مسئولیت این امر با مالک ساختمان مورد نظر بوده و باید پاسخگو باشد.

همچنین در برخی موارد نیز عملیات ساختمانی در حال انجام نبوده و خسارت وارده به دلیل نشت و یا ترکیدگی لوله ها صورت می گیرد که در این مواقع نیز مانند حالت قبلی مالک مسئول اتفاق پیش آمده خواهد بود و باید نسبت به رسیدگی و رفع مشکل پیش آمده اقدام کند.

اما اگر در زمان انجام عملیات ساختمانی مسئولیت امر به مهندس ناظر واگذار شده باشد مالک می تواند مشکلات پیش آمده را به وی نسبت داده و از او درخواست رسیدگی کند. در برخی موارد نیز ممکن است مالک از خطرات احتمالی بی اطلاع بوده باشد و مسئولیتی بر عهده وی نخواهد بود.

مالک و یا کارفرما باید پیش از اقدام به انجام هر گونه عملیات ساختمانی افراد مشغول به کار و ساختمان را بیمه کند. انواع بیمه مسئولیت ساختمانی برای این مواقع بسیار مفید بوده و کارفرمایان را حمایت می کند.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست − 4 =

فهرست