مقایسه ساختمان ها با اسکلت فلزی و بتنی

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
Construction permit

انتخاب اسکلت ساختمان یکی از مواردی است که باید به دقت بررسی شود و سپس انجام شود. در این مقاله به بررسی اسکلت های فلزی و بتنی و تفاوت های آن ها می پردازیم. اگر شما هم در خصوص مزایا و معایب اسن اسکلت ها سوال دارید تا انهتای این مقاله با ما همراه باشید.

اسکلت فلزی

پیش از مقایسهاین اسکلت ها بد نیست مختصر توضیحی درخصوص هرکدام بدهیم. امروزه به دلیل مزایای بسیاری که اسکلت فلزی دارد شاهد ساختمان های زیادی در سطح کشور هستیم که دارای این نوع اسکلت هستند.

اسکلت فلزی شامل فولاد و تیر و ستون می باشد که تیر و ستون ها بصورت عمودی و افقی قرار گرفته است. فولاد مورد استفاده در آن از آهن و 3 درصد کربن تشکیل شده است.

این نوع اسکلت به دلیل آسان و سریع تر بودن مراحل نصب آن، توجه مهندسان و سازندگان را در شهرهای بزرگ، برای ساخت آسمان خراش ها، به خود جلب کرده و بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. اسکلت فلزی در کارخانه آماده می شود و به سبب نظارت انجام شده دارای کیفیتی یکنواخت می باشد و به دلیل آماده بودن آن ها پیش از شروع عملیات اجرایی، تاثیر زیادی در سرعت اجرای پروژه های ساختمانی دارد.

علاوه بر این کارشناسان معتقدند که استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان ها موجب شده تا مصالح به طرز بهینه تری مورد استفاده قرار گرفته و کیفیت ساخت بالاتری نیز داشته باشند. اتصالات بکار رفته در این نوع اسکلت شامل دو نوع جوشی و پیچ و مهره می باشد که نوع دوم یعنی اتصالات پیچ و مهره از مقاومت بالاتر برخوردار بوده و اطمینان ساخت آن بالاتر می باشد.

اسکلت بتنی

در خصوص اسکلت بتنی باید بگوییم این اسکلت در مقایسه با اسکلت فلزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، به صورتی که درصد بیشتری از خانه ها دارای اسکلت بتنی می باشد و از این نوع سازه برخوردار است. اگر تیر و ستون های اصلی و بخش های باربر ساختمان و همچنین پی ساختمان از نوع بتن آرمه باشد، اسکلت مربوطه را اسکلت بتنی می دانند.

بتن آرمه به کار رفته در ساختمان ها مشتمل بر سیمان، شن، ماسه و فولاد بصورت میلگرد ساده و یا آجدار می باشد. که از پیش ساخته نمی باشند و باید در محل احداث ساختمان، قالب بندی و اجرا شود. به همین سبب این نوع اسکلت و سازه مراحل اجرایی بیشتری را شامل می شود و در نتیجه زمان بیشتری برای انجام آن لازم می باشد.

نکته قابل توجه برای اسکلت های بتنی شکل پذیری آنها می باشد. بطوری که برای بخش های بسیاری از ساختمان مانند پی و فونداسیون، ستون، تیر، تیرهای فرعی(تیرچه ها)، پله، دیوار برشی و سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

بیش تر بخوانید:

مقایسه اسکلت فلزی و بتنی

همانطور که واضح است هر دو نوع اسکلت مزایا و معایبی دارند که با توجه به ساختمان مورد نظر، شرایط محیطی و آب و هوا یکی از آن ها مطلوب می باشد و انتخاب خواهد شد. اما باید توجه کنید که در زمان انتخاب نوع اسکلت ساختمان تمامی عوامل را بررسی کرده باشید چون که با شروع عملیات ساخت، اسکلت مربوطه به سادگی قابل تغییر نخواهد بود.

برای انتخاب بهتر و آشنایی کامل با خصوصیات این دو نوع سازه در ادامه به مقایسه آن ها از جنبه های مختلف خواهیم پرداخت.

صرفه اقتصادی

قیمت تمام شده اسکلت یکی از معیارهای انتخاب می باشد. سازه های فلزی به دلیل استفاده از فولاد بیشتر در مقایسه با سازه های بتنی، گران تر می باشند و برای سازندگانی که به هزینه های کمتر فکر می کنند مناسب نمی باشد.

بر اساس برآوردهای بدست آمده در مقیاس مشابه سازه های بتنی 30 درصد فولاد کمتری دارند. در نتیجه این نوع اسکلت هزینه کمتری را به خود اختصاص می دهد و از لحاظ اقتصادی گزینه مناسب تری می باشند.

ماندگاری اسکلت

طول عمر مفید و ماندگاری اسکلت تاثیر مستقیم بر طول عمر ساختمان دارد. درخصوص ماندگاری اسکلت های فلزی و بتنی باید یگوییم نکته ی منفی اسکلت های بتنی طول عمر آن ها می باشد.

یعنی این اسکلت ها برای بازه زمانی خاصی طراحی می شود و در طول زمان دچار خزش و کاهش کیفیت سازه طول زمان می شوند و در نتیجه در زمان زلزله عملکردی نامناسب خواهد داشت.

 

مقاومت در برابر آتش سوزی و زلزله

مقاومت اسکلت ساختمان دربرابر خطرات احتمالی مانند زلزله و آتش سوزی نیز معیار مهمی محسوب می شود. در خصوص مقاب=یسه این دو اسکلت در برابر زلزله باید بگوییم این مورد مانند موارد قبلی نیست و نمی توان به سادگی گفت کدام یک مقاوم تر است.

چون هر دو اسکلت را می توان برای مقاومت های مختلف طراحی کرد و دارای شرایط یکسان نیستند. به عبارتی مقاومت در برابر زلزله در هر دو مورد به کیفیت ساخت سازه بستگی دارد.

اما در زمان آتش سوزی به دلیل فلز بودن اسکلت فلزی و بالا رفتن دمای سازه در مجاورت گرمای زیاد، می توان گفت این نوع اسکلت مقاومت کمی در برابر آتش سوزی دارد و اسکلت بتنی در مقایسه با این نوع سازه گزینه مناسب تری می باشد.

البته بد نیست بدانید می توان مقاومت اسکلت های فلزی در برابر آتش سوزی را نیز بالاتر برد اما به لحاظ اقتصادی هزینه بر می باشد.

تخصصی بودن اجرای اسکلت

منظور از تخصصی بودن اجرای اسکلت این است که جهت اجرا و پیاده سازی اسکلت به نیروی متخصص نیاز است و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی اجرای ساده تری دارد و نیاز به تخصص ویژه ای ندارد

در نتیجه با توجه به نیروی کاری موجود در کشور و تخصص آن ها در این زمینه، اسکلت بتنی با توجه به نیاز کمتر به تخصص اجرایی و حساس نبودن مراحل انجام آن، گزینه مناسب تری خواهد بود.

سرعت نصب و اجرای اسکلت

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم بخش زیادی از سازه های فلزی پیش از شروع عملیات اجرایی اسکلت ساختمان در کارخانه ساخته شده و تنها مراحل نصب و اتصال آن ها در محل اجرا انجام می شود.

همچنین بد نیست بدانید در اسکلت فلزی امکان اجرای همزمان طبقات مختلف وجود دارد. در نتیجه اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی که باید در محل ساختمان مربوطه قالب بندی شود گزینه مناسب تری به لحاظ سرعت نصب و اجر می باشد.

تخریب بنا و سازه

در نهایت و اخرین موضوعی که در انتخاب اسکلت ساختمان بررسی می کنیم مربوط به زمانی می باشد که قصد تخریب ساختمان را داشته باشید.

لازم است بدانید اسکلت ساختمان به عنوان بخش اصلی بنا می تواند پس از تخریب ارزشمند باشد. این موضوع به این معناست که اسکلت های فلزی شرایط بهتری از لحاظ ارزشمندی پس از تخریب دارند و بقایای حاصله از تخریب این اسکلت از ارزش بالاتری برخوردار می باشند.

علاوه بر ارزش اسقاط در سازه های فلزی، تخریب این نوع اسکلت نیز راحت تر بوده و در مقایسه با اسکلت بتنی گزینه مناسب تری می باشند.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

11 + دوازده =

فهرست