نکات مهم تنظیم قولنامه

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
در هنگام معامله ملک موارد زیادی است که باید به آن ها توجه کنید. قولنامه یکی از اولین و مهم ترین مواردی است که در مسیر معامله ملک به آن برخورد خواهید کرد. قولنامه یا سند موقت از اهمیت حقوقی بالایی برخوردار است و اگر اشتباهی در تنظیم آن بکنید ممکن است در آینده ضرر زیادی ببینید.

به دلیل اهمیت بسیار بالای قولنامه و زیاد بودن جززیات مربوط به آن تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی نکاتی که باید در تنظیم قولنامه مورد توجه باشند بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم که باید هنگام تنظیم قرارداد قولنامه یا سند موقت به آن ها توجه کنید

در قولنامه اطلاعات مربوط به سند به یادداشت می‌ رسد .موضوع مهمی که باید تمام توجه خود را به آن معطوف کنید و بدانید این است که مسئله‌ ی تنظیم قولنامه یکی از اصلی‌ ترین مسائل حقوقی است که باید درباره ‌ی آن اطلاعات کافی داشته باشید. نکات زیر را به دقت مطالعه و در معامله خود پیاده کنید.

نکته اول : اعتبار مشاور املاک مربوطه

یکی از مهم ترین مواردی که باید در ابتدا و پیش از امضا قولنامه توسط دو طرف معامله یعنی هم خریدار و هم فروشنده به آن توجه کنند داشتن اعتبار مشاور املاک یا بنگاهی است که به آن مراجعه می کنند و قولنامه یا همان سند موقت قرار است در آن نوشته و امضا شود، است. شما به عنوان یکی از طرفین معامله باید نسبت به این موضوع آگاه باشید و پیش از امضا قرارداد جهت امنیت معامله و آسودگی خیال خود به این موضوع توجه کنید تا خدایی نکرده در آینده دچار مشکل نشوید. یکی از مسائل حقوقی مهم آن است که بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ی مشاورین املاک مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد. اگر در شهر بزرگی مانند تهران یا اصفهان و … زندگی می کنید و قصد معامله در شهر های بزرگ را دارید باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید و از اهمیت آن غافل نشوید. اگر مشاور املاک مربوطه مجوز قانونی وجود نداشته باشد، قولنامه فاقد اعتبار حقوقی خواهد بود و در صورت مشکلات احتمالی بعدی نمی‌ توان به آن استناد کرد و از لحاظ حقوقی موردی را ثابت کرد. به همین دلیل است که به این موضوع تایید زیادی داشتیم و از شما می خواهیم اگر قصد دارید معامله خوب و بدون دردسری را تجربه کنید به این نکته توجه کنید. اگر به طور دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم مشاور املاک در واقع نقش واسطه ‌ی بین خریدار و فروشنده را دارد و در صورت وجود هرگونه مشکل در ملک یا در پرداخت هزینه ‌ها یا هر مشکل دیگری در زمینه ‌ی مسائل حقوقی، طرفین به او مراجعه می ‌کنند.

نکته دوم : توجه به همزمانی معامله

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در معامله و خرید و فروش ملک باید به آن توجه زیادی داشته باشید همین موضوع همزمانی معامله است. اگر برایتان سوال است منظور دقیق از همزمانی معامله چیست باید بگوییم منظور از همزمانی معامله این تعریف است که طرفین قرارداد و معامله قدم به قدم و به صورت همزمان تعهدات خود را اجرایی کنند. اگر بخواهیم مثال بزنیم باید این موضوع را یادآور شویم که طبیعتا تا زمانی که کار انتقال سند به صورت کامل انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را به فروشنده بپردازد؛ همچنین از طرف دیگر و بر عکس این موضوع تا زمانی که فروشنده پول خود را به صورت کامل دریافت نکرده است، نباید سند را به نام خریدار انتقال دهد. توجه به این نکات یعنی توجه به همزمانی معامله که به شما این اطمینان را می دهد در آینده و ادامه معامله دچار ضرر و زیان و خدایی نکرده دردسر نمی شوید. به همین دلیل تاکید زیادی بر روی این توجه به این نکته داریم.

بیش تر بخوانید:

نکته سوم : حضور تمام مالکین یا داشتن وکالت

توجه کنید در بسیاری از موارد ملکی که قصد دارید آن را معامله کنید ممکن است تحت مالکیت بیش از یک نفر و چندین نفر باشد. در این شرایط شما باید آگاه باشید که کدام عمل را باید انجام دهید و چگونه در این شرایط یک معامله خوب و بدون دردسر داشته باشید. در این شرایط لازم است که تمام مالک ها اعم از سن و جنسیت آن ها باید پای معامله حضور داشته باشند و یا اینکه اگر قصد حضور ندارند باید یک نفر به وکالت از همه‌ ی آن‌ها در معامله حضور یابد. اما لازم است به این موضوع دقت کنید که در این شرایط یعنی حضور تنها یک تفر به وکالت از سایر مالک ها در شرایط مخصوصی باید انجام شود. یعنی دقت داشته باشید که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه ‌ی اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن ارائه گردد. در غیر این صورت هرگونه دستخط یا مهر و امضا و یا حتی سربرگ ‌های شرکتی فاقد اعتبار قانونی است و ممکن است در آینده سبب بروز مشکلاتی شود. پس اگر به دنبال معامله و خرید و فروش بدون دردسر هستید به این نکته توجه کنید. البته لازم است این مورد در قولنامه حتما ذکر شود و اگر قرار است یکی از مالک ها از طرف تمام مالک ها قولنامه را امضا کند به وکالت اشاره بشود و در قولنامه ذکر شود.

نکته چهارم : نحوه پرداخت به طور دقیق و واضح توضیح داده شود

لازم است که نحوه‌ی پرداخت ‌ها و واگذاری ‌ها در قولنامه به صورت دقیق باید ذکر شود ؛ اگر خریدار قرار است جهت پرداخت مبلغ خریداری ملک چک ارائه کند ، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود ، عنوان آن ‌ها در قولنامه باید ثبت شود تا در آینده و در شرایط به خصوص و مسائل حقوقی با مشکل مواجه نشوید

نکته پنجم : مشاور املاک جانبدار هیچ کدام از طرفین معامله نباید باشد

نکته پنجم نیز که از نکات مهم خرید ملک و تنظیم قولنامه یا سند موقت است ، به این صورت است که بنگاه مشاور املاک به هیچ عنوان جانبدار هیچ کدام از طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) نباید باشد و مدارک ارائه شده از سوی فروشنده و چک ‌های خریدار نیز باید نزد او به امانت نگاه داشته شود . همچنین باید بدانید که بنگاه بدون رضایت فروشنده و خریدار حق ندارد مدارک هر کدام از طرفین را به دیگری ارائه دهد.

نکته ششم : وجود شاهد ضروری است

شما جهت تنظیم قرارداد سند موقت یا قولنامه حتما نیاز به شاهد دارید. یعنی این که در پایان تنظیم قولنامه باید مهر و امضای بنگاه و همچنین امضای طرفین قرارداد وجود داشته باشد . علاوه بر امضای خود طرفین ، هرکدام از آن‌ ها باید دو نفر را به عنوان شاهد به همراه خود داشته باشند و به عنوان شاهد معرفی کنند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند. وجود شاهد و امضا ان ها پای قرارداد سند موقت یا قولنامه جزو موارد ضروری و حیاتی در تنظیم قولنامه و معتبر بودن آن دارد.

نکته هفتم : قولنامه در سه نسخه نوشته شود

پس از این که تمام موارد و مراحل پیش را طی کردید و تنظیم قولنامه به پایان رسید به این مرحله می رسید. توجه داشته باشید که قولنامه باید در سه نسخه نوشته شود که یک نسخه آن نزد خریدار ، یک نسخه آن نزد فروشنده و نسخه ‌ی سوم نیز نزد مشاور املاک محفوظ بماند. لازم است به این نکته اشاره کنیم که هر کدام از این افراد باید در حفظ و نگهداری از قولنامه خود کوشا باشند. در خصوص این سه نسخه قولنامه بد نیست بگوییم که مهم است هر سه نسخه‌ ی قولنامه باید دقیقا مثل هم باشند و هرگونه مغایرت و تفاوت در اطلاعات ثبت شده می ‌تواند منجر به ابطال قولنامه و در ادامه ابطال معامله شود. پس توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید ملکی را دارید قبل از عقد قولنامه حتما باید سند ملک مورد نظر را به رؤیت خود برسانید و اطلاعات ثبت شده در قولنامه را با اطلاعات سند اصلی مطابقت دهید . با اینکار اگر هم به صورت سهوی یا عمدی اشتباه یا مغایرتی در نسخه های قولنامه به وجود آید متوجه آن می شوید. نکاتی که در بالا به بررسی آن ها پرداخیتم اگرچه نکات ساده ‌ای برای خرید ملک با کاربری های مختلف در شهر های بزرگ مانند تهران و یا شهرستان ‌ها هستند ، اما رعایت نکردن همین موارد تاکنون منجر به اختلافات زیادی شده است که بعضی از آن ‌ها کلاهبرداری و بعضی دیگر اختلافات حقوقی به وجود آمده در امر خرید خانه ناشی از عدم شفافیت قولنامه و بند های قرارداد بین طرفین معامله ، بوده است. بنابراین سعی کنید قبل از تنظیم این سند حتما به این نکات توجه کنید تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری کرده باشید. با این کار هم به خود کمک کرده اید و از بروز مشکلاتی که وقت و هزینه شما را در آینده دچار صدمه می کنند جلوگیری کرده هم معامله خوب و بدون دردسر را تجربه کرده اید .

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شانزده + 1 =

فهرست