نکات مهم هنگام معامله ی زمین

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
امروزه در بازار کسب و کار و سرمایه، گزینه های مختلفی در جهت سرمایه گذاری مردم وجود دارد که معامله ی زمین در جهت خرید زمین بسیار رایج است و گزینه مناسبی خواهد بود. شما می توانید زمین را از دید یک قلک نگاه کنید، اما تفاوت اساسی آن با قلک این است که شما وقتی پول خود را درون قلک نگهداری می کنید، مقدار آن ثابت است و هیچ تغییری نمی کند.

اما زمین رشد دارد یعنی در بلند مدت ارزش تومانی آن افزایش خواهد یافت و برای شما می تواند سود خوبی را شامل شود. کسانی که تجربه کافی برای معامله ی زمین را ندارند باید به برخی نکات لازم دقت کنند که بتوانند سرمایه گذاری درست و بجایی انجام دهند. خرید زمین مهارت های خاصی نیازمند است که ما به بررسی نکات مهم برای خرید زمین خواهیم پرداخت.

آیا خرید زمین سود آور است؟

زمین نسبت به دیگر موارد موجود برای سرمایه گذاری بلند مدت مانند خرید خانه های نو ساز یا ملک ها و مسکن هایی که افت قیمت ناشی از بالا رفتن سن ساختمان را مشمول هستند و یا هزینه های مورد نیاز برای باز سازی یا تخرید را نداشته اند می باشد. زمین با گذشت زمان و رشد بازار، افزایش چشم گیری در قیمت خود پیدا خواهد کرد. به همین دلیل اگر شما آگاهی لازم را در سرمایه گذاری داشته باشید حتما قصد ورود به این بازار سرمایه گذاری را خواهید داشت چرا که خرید زمین برای سرمایه گذاری بهترین انتخاب خواهد بود.
باید بدانید که هر معامله ای چه در حوزه ی خرید و فروش ملک و چه در حوزه های مختلف دیگر، نکات و ریزه کاری های معاملاتی و حقوقی خاص خود را دارند که عدم توجه به این موارد می تواند باعث خسارت و ضرر و زیان به سرمایه شما شود. بطور کلی برای خرید زمین نیازمند نکات مهم و ویژه ای خواهید بود که در ادامه به آن می پردازیم.

بیش تر بخوانید:

نکات مهم برای خرید زمین

همانطور که دیدید، مقدمه ای از مزایای خرید زمین و سرمایه گذاری کردن در این بازار به شما گفتیم، حالا باید به نکات حائز اهمیت این بازار توجه کنید تا بتوانید سرمایه خود را چند برابر کنید.

موقعیت جغرافیایی زمین و عدم قرار گیری در طرح های تفصیلی

شما به عنوان سرمایه گذار باید خیلی دقت کنید که زمینی که قرار است بخرید، در کدام ناحیه و منطقه قرار دارد. زمان خرید باید توجه داشته باشید که ممکن است زمین مورد نظر یا قسمتی از آن در طرح های عمرانی قرار بگیرد. اگر اینگونه باشد یقینا شما برای انجام ساخت و ساز در آن محل به مشکل خواهید خورد. این موضوع فقط مختص زمین نیست. شما در هر معامله ی  زمین باید این نکته را در نظر بگیرید برای نمونه حتما باید ساختمان های اطراف را در نظر داشته باشید یا اینکه آیا نیاز به عقب نشینی می باشد یا خیر. پس به شما پیشنهاد می دهیم که قبل از اینکه بخواهید معامله انجام دهید، حتما تحقیقات کافی انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

معامله ی زمین های مصادره ای

برخی از املاک و زمین ها بنا بر حکم دادگاه انقلاب به دلیل جرم از سوی مالک آن زمین، مصادره می شود و به ارگان هایی ه مچون بنیاد مستضعفین، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام و … . واگذار می شود. فلذا خرید این گونه زمین ها پیش از دریافت حکم به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین بازم به ذکر است که پس از اینکه حکم دریافت شد ممکن است در پی آن مشکلاتی بوجود بیاید که این امر سبب می شود بطور کلی تا حد امکان این نوع ملک ها را در گزینه های خرید خود قرار ندهید و یا قبل از هرگونه معامله حتما با یک وکیل حاذق مشورت کنید تا پیگیری ها و موارد لازم را بررسی کند تا شما از آزادی ملک خود اطمینان کامل حاصل کنید.

خرید زمین از نهاد های مختلف

در صورتی که زمین مورد نظر شما از نهاد های دولتی مختلف باشد، فرد معامله گر به عنواد وکیل از طرف نهاد مربوطه وارد معامله با شما خواهد شد و شما به عنوان یک خریدار باید قبل از هرگونه معامله ای از صحت و استعلام مثبت وکالت نامه فورش ملک اطمینان حاصل کنید و سپس به ادامه مراحل بپردازید.

معامله زمین هایی که سند رسمی ندارند

اگر قصد دارید که ملکی را بدون سند رسمی خریداری کنید باید به این موارد توجه کنید. اول از همه باید بگوییم که فرایند خرید زمین فاقد سند به این گونه است که دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده، یک دست نوشته مبنی بر فروش زمین یا ملک آماده می کنند و در آن دست نوشته حتما باید موارد جزئی از جمعه مشخصات زمین و مشخصات کامل خریدار و فروشنده به همراه شرایط و ضوابط معامله قید شود که خریدار و فروشنده هر دو با توجه به این موارد زیر متن دست نوشته را امضاء می کنند. البته از لحاظ قانونی ارزش چندانی ندارد و می تواند مشکلات قانونی بوجود بیاورد. زیرا که در صورت وجود شرایط نحوه خرید زمین بدون سند به این دلیل که قولنامه بصورت قانونی ثبت نشده است، فرد می تواند این ملک را به چندین نفر بفروشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم پیش از انجام معامله با یک وکیل مشورت لازم انجام دهید.

نکات مهم در باره ی تنظیم قولنامه فروش

قولنامه یا همان مبایعه نامه یک برگه ای است که در آن اطلاعات کامل ملک و دوطرف معامله قید شده است که اغلب توسط املاک تنظیم می شود. متقاضیان باید دقت کافی را داشته باشند که در معاملات خود به دفاتر املاک مورد اعتماد و دارای مجوز رسمی از اتحادیه املاک مراجعه کنند و کار خود را پیش ببرند. این امر باعث می شود که شما با کمک حرفه ای بودن و امین بودن مشاور املاک خود، بتوانید همه ی جوانب را بسنجید و از مشکلات و خطرات احتمالی ممانعت کنید. شما علاوه بر اینکه به این نکات توجه می کنید، باید بدانید که تفاوت مبایعه نامه با قولنامه چیست. قولنامه همان مبایعه نامه است ولی حالت رسمی ندارد و دارای تاییدیه ی رسمی از مراجع مربوطه  نیست. پس باید خیلی دقت کنید چرا که اگر هنگام تنظیم آن دقت کافی را نداشته باشید ممکن است دچار مشکلات جدی شوید.
اما مبایعه نامه بر خلاف قولنامه، یک مدرک رسمی است که به دلیل ثبت در سامانه املاک، دارای کد رهگیری است و کاملا قانونی است. به همین دلیل این مدرک کاملا معتبر و قانونی است. صدور کد رهگیری برای زمین و معامله انجام می پذیرد که این به معنای اعتبار و صحت معامله می باشد. شما باید کد رهگیری را دریافت کنید تا از بروز خطرات جدی از جمله جعل سند و یا فروش همزمان به چند نفر دیگر و در رهن بودن سند جلوگیری کنید.

سخت پایانی

معاملات ملکی خود را از جمله معاملات زمین را در دفاتر اسناد رسمی انجام بدهید. این کار تا حد بسیار زیادی از بروز مشکلات کلاهبرداری و خطرات دیگر می کاهد. نکته دیگر این است که حتما قبل از معامله تحقیقات کامل از محل و ناحیه مورد نظر انجام دهید و از اهالی محل و همسایه ها در باره مالکیت یا دیگر احتمالات پرس و جو کنید. حتما مدارک هویتی و اطلاعات شخصی و فردی فروشنده را با سند تطابق بدهید و کاملا آن را مورد بررسی قرار بدهید. در صورتی که معامله بصورت وکالتی بود، وکالت نامه بلاعزل ارائه شده را کاملا بررسی کنید و از دریافت وکالت نامه های دستی خودداری کنید. و بعد از این کار حتما وکالت نامه را در دفاتر اسناد رسمی یا سامانه ثبت اسناد و املاک کشور استعلام و بررسی کنید و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین از فروشنده تاییدیه ی کد پستی ملک را درخواست کنید و استعلام آن را بگیرید. مبایعه نامه رسمی تنظیم کنید و برای آن حتما کد رهگیری دریافت کنید.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافیست با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

4 × 3 =

فهرست