هزینه نقاشی ملک به عهده چه کسی است؟

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

با توجه به گسترش اجاره نشینی یکی از سوالاتی که برای افراد مطرح می شود در خصوص هزینه تعمیرات ملک استیجاری می باشد. به همین سبب آشنایی با قوانین مالک و مستاجر می تواند بسیار سودمند باشد و اختلافات ایجاد شده میان دو طرف قرارداد را کاهش دهد. هزینه ی نقاشی ملک هم یکی از هرینه هایی است که باید تعیین شود به عهده چه کسی می باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

هزینه تعمیرات ملک

بر اساس قوانین آپارتمان نشینی تعمیرات ملک را به دو دسته اساس و جزئی تقسیم بندی می کنند که با توجه به آن می توان مشخص کرد که مسئولیت پرداخت تعمیرات ملک با چه کسی است.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعمیرات اساسی و جزئی به لینک زیر مراجعه کنید:

طبق ماده 486 قانون مدنی موجر موظف است ملک مورد اجاره و تمامی تجهیزات و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد.

بر اساس شرایط و قوانین حاکم بر روابط مالک و مستاجر، مالک ملک باید در ابتدای امر و با شروع قرارداد ملک را سالم، تمیز و مرتب تحویل مستاجر دهد. به عبارتی بنا و تجهیزات آن باید سالم باشد و اگر مورد یا نقصی در آن وجود دارد با توافق مستاجر و رضایت وی تحویل داده شود. این به این معناست که مستاجر باید پیش از امضا قراردا اجاره از ملک بازدید کرده و ملک را سالم تحویل بگیرد.

اما اگر مستاجر رضایتی پیرامون مشکلات ملک ندارد، مالک باید در صورت توافق نسبت به تعمیر ملک اقدام کرده و شرایط را برای ادامه قرارداد فراهم کند. این موضوع نشان می دهد درصورتی که اگر از مرتب بودن و تمیزی ملک رضایت ندارید مجبور که ادامه روند بستن قرارداد اجاره نیستید و مالک اگر قصد اجاره دادن ملک خود را دارد باید نسبت به تمیزی و مرتب بودن ملک خود اقدام کند.

اما پس از بستن قرارداد اجاره و در ادامه روند اجاره با توجه به تقسیم بندی های گفته شده و بر اساس قانون، تمام هزینه های تعمیرات به عهده مالک نیست و تنها مسئولیت پرداخت هزینه تعمیرات اساسی ملک بر عهده مالک می باشد و مسئولیت پرداخت هزینه های جزئی بر عهده  مستاجر می باشد.

سوال اصلی و مهمی که قرار است به آن پاسخ دهیم، این است که نقاشی ساختمان جزو تعمیرات اساسی یا تعمیرات جزئی محسوب می شود؟

هزینه نقاشی ساختمان بر عهده کیست؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد جواب این سوال از پیش تعیین شده نیست و در تمام موارد نمی توان به طور قطعی پاسخ داد. مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بسته به ملک و شرایط درج شده در قرارداد اجاره متفاوت می باشد و می تواند بر عهده مالک و یا مستاجر باشد. برای مشخص شدن موضوع و جوانب آن می توان شرایط زیر را در نظر گرفت و بر اساس آن پیش رفت.

مسئولیت نقاشی ساختمان پیش از عقد قرارداد اجاره

ممکن است در صورتی که هنوز قرارداد اجاره امضا نشده باشد و در بازدید اولیه ملک، مستاجر ادعای مرتب نبودن ملک را بکند و درخواست نقاشی ساختمان را مطرح کند، که در این شرایط مالک بسته به شرایط خود می تواند موافقت و یا مخالف خود را با این موضوع اعلام کند.

در هر صورت اگر ملک نیاز به نقاشی داشته باشد و مالک در ابتدای قرارداد توافق کند که اقدامات لازم جهت نقاشی ساختمان را انجام می دهد مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بر عهده مالک خواهد بود.

اما اگر ملک به لحاظ ظاهری در شرایط مناسبی قرار دارد اما با این حال مستاجر به دلایل شخصی (به عنوان مثال برگذاری مراسم عروسی) درخواست رنگ آمیزی دیوار ها را دارد، شرایط دیگری مطرح می شود. در این شرایط مالک می تواند هنگام تصمیم گیری برای این موضوع، با مستاجر توافق کرده و بخشی از هزینه ها را از مستاجر دریافت کند.

مسئولیت نقاشی ساختمان پس از عقد قرارداد اجاره

در این مورد که قصد بررسی آن را داریم، در ابتدا و پیش از بستن قرارداد اجاره ملک نیاز به نقاشی نداشته و پس از گذشت زمان معیوب شده و نیاز به شارژ رنگ و یا تعمیرات اساسی تر دیوارها پیدا می کند. در این شرایط باید بررسی کرد دلیل نیاز ملک به نقاشی چیست؟

اگر کوتاهی مستاجر در نگهداری از ملک دلیل نیاز به نقاشی باشد، مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بر عهده وی خواهد بود. اما اگر استفاده طولانی مدت از ملک و گذر زمان دلیل آن باشد، مسئولیت پرداخت هزینه رنگ آمیزی ساختمان بر عهده مالک بوده و باید برای آن اقدام کند.

توصیه های نهایی نقاشی ملک

حال که با مسئولیت رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان آشنا شدید، چند توصیه نهایی می کنیم که با توجه به آن ها، اختلافات و مشکلات را به حداقل می رسانید. پس به درستی به آن ها توجه کنید تا در آینده دچار دردسر نشوید:

  • توصیه می شود تمام فرایند رنگ آمیزی ملک با هماهنگی مالک پیش برود و در هر مرحله از کار هزینه ها به اطلاع وی رسانده شود.
  • توصیه می شود اکیدا از نقاشی خودسرانه ملک خودداری کرده بدون اطلاع مالک اقدامی صورت نگیرد.
  • توصیه می شود چنانچه مسئولیت رنگ آمیزی ساختمان و فرایند آن به مستاجر سپرده می شود، در تمام مراحل کار مشاور املاک مربوطه را در جریان گذاشته و هزینه ها را با سند و مدرک به تایید مالک برسانید.
  • توصیه می شود چنانچه مستاجر مسئول انجام فرایند رنگ آمیزی می باشد، مدارک مربوط به نقاشی ساختمان و هزینه های آن را تا پایان مدت اجاره نگه داشته شود.
  • توصیه می شود پیش از شروع کار و رنگ آمیزی خانه، هزینه ها را برآورد کرده و با توافق صددرصدی پیش بروید.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

4 + 20 =

فهرست