پیش از خرید ملک تجاری چه نکاتی را رعایت کنیم؟

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
خرید و فروش ملک تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است و حتما باید قبل از هرگونه معامله در خصوص آن اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید . دراین مقاله قصد داریم به بررسی کامل تمام نکاتی که پیش از خرید ملک تجاری باید رعایت کرد بپردازیم . پس اگر شما هم قصد خرید ملک تجاری دارید حتما با ما همراه باشید و تمام نکاتی که ذکر می شود را رعایت بکنید . به این صورت اطمینان خاطر خواهید داشت که یک معامله مطمئن و سالم خواهید داشت .

سرقفلی یکی از مهم ترین نکات اولیه خرید ملک تجاری

لازم است بگوییم یکی از مهم ترین مراحل خرید ملک، مربوط به سند زدن و انتقال سند است. سند زدن املاک مختلف مراحل مختلفی دارد. در مراحل سند زدن ملک جزییات زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. در صورتی که به نکات و جزییات توجه نکنید ضرر های جبرانی ناپذیری را متحمل خواهید شد. علاوه بر این باید بدانید درست است که سند زدن ملک تجاری مانند ملک مسکونی است و تفاوت چندانی با هم ندارند اما یک موضوع و مسئله بسیار مهم در خصوص ملک تجاری وجود دارد. مسئله مهمی که هنگام خرید و فروش املاک تجاری باید مشخص شود، موضوع سرقفلی است.

حق سرقفلی و باید و نباید های مربوط به آن

اگر با تعریف سرقفلی آشنا نیستید باید بگوییم سرقفلی حقی است معنوی که تاجر برای تقدم در اجارۀ محل و ادامه تجارت در محل کار خود دارد؛ و جزء اموال غیرمنقول تبعی است. اگر شما با موضوع سرقفلی و قوانین آن آشنا نباشید می تواند در آینده به ضرر شما تمام شود. به طور مثال خیلی اوقات مالک یک ملک تجاری ، قبل از اقدام به فروش ملک، حق سرقفلی را به فرد دیگری انتقال می‌دهد. در این حالت خریدار لازم است قبل از سند زدن ملک تجاری از این موضوع آگاه باشد. لازم است بدانید املاکی که دارای حق سرقفلی هستند ، معمولا و در اکثر مواقع در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مالک عملا امکان تصرف و استفاده از ملک را ندارد و نمی‌ تواند از منافع ملک استفاده کند.
به همین دلیل است که پیش از هر اقدامی باید تکلیف سرقفلی را مشخص کنید و اگر مالک قبلی حق سرقفلی را به شخص دیگری منتقل داده است از موضوع آگاه شوید. پس اگر به دنیال دردسر نیستید تا حد امکان سعی کنید از معامله ملک تجاری که دارای حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه یا تجارت است دوری کنید. توضیه مهم ما به شما این است که پیش از اقدام خرید و سند زدن ملک تجاری حتما از فقدان سرقفلی یا حق کسب و پیشه و یا تجارت در ملک تجاری مورد مطمئن شوید. همچنین در صورت اطمینان از عدم داشتن سرقفلی و انتقال آن به دیگری، در متن قرارداد خرید ملک تجاری این مورد را ذکر نمایید که در صورتی که کسی ادعایی در مورد حق سرقفلی نسبت به ملک مذکور داشت ، قرارداد قابل فسخ باشد و خاطی مجبور به پرداخت خسارت شود. حالا که صحبت از دقت در معامله است لازم است بدانید اگر ملک تجاری را خریداری کنید که بدهی قبلی به نهاد های دولتی و عمومی دارد و قبل از معامله و انتقال سند مالک قبلی بدهی ها را پرداخت نکرده باشد ، این بدهی ها به خریدار و مالک جدید که شما باشید منتقل می شود و خریدار باید آن ها را پرداخت کند.

نکات قانونی خرید یک ملک تجاری

  • حتما از مورد اعتماد بودن فروشنده ی ملک، اطمینان کامل حاصل کنید تا مطمئن شوید که این ملک در رهن بانک یا ورثه ای نباشد.
  • درصورتی که ملکی تجاری که قصد خرید آن را دارید، ورثه ای بود یا بگونه ای بود که چند مالک داشت، اخذ رضایت تمامی مالکین از فروشنده الزامی خواهد بود و تا وقتی رضایت و امضاء آن ها را روئیت و دریافت نکرده اید معامله ای انجام ندهید.
  • حتما نوع کاربری را بررسی کنید و مطمئن شوید که کاربری ملک تجاری می باشد.
  • در اسرع وقت نسبت به امکانات ضروری ملک از جمله آب و برق و گاز و تلفن اطلاعات کسب کنید.
  • از شهرداری استعلامات لازم را بگیرید تا ملک شما در طرح های عمرانی شهرداری نباشند.
  • حتما مبایعه نامه را در دفاتر مشاور املاک تنظیم کنید و از آنان بخواهید کد رهگیری برای شما بگیرند.
  • بررسی کنید که ملک تجاری که قصد خرید آن را دارید پرونده قضایی و شکایت از سوی همسایگان و شاکی های خصوصی در شهرداری نداشته باشد.
  • ممکن از در ملک مشاعات وجود داشته باشد، حتما این موضوع را بررسی کرده و مطمئن شوید که محلی از ملک با جای دیگر مشاع نیست.
  • ملک های تجاری که در دو نبش خیابان واقع می باشند، یا در خیابان های اصلی قرار دارند از لحاظ قیمت با ارزش تر و مزیت بالاتری نسبت به بقیه جا ها دارند.

نکات مهم خرید مغازه و املاک تجاری به قدری وسیع و گسترده  می باشد که اگر تجربه کافی در زمینه ی  خرید ملک تجاری ندارید به شما پیشنهاد می کنیم  از کارشناسان و افراد اهل فن در این زمینه مشاوره های لازم را دریافت کنید چرا که بسیار نکات حیاتی برای شما خواهند بود و  تنها داشتن سرمایه اولیه نمی تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.

بیش تر بخوانید:

نکات مهم در مسیر انتقال سند ملک تجاری که باید به آن ها توجه کنید

اگر شما توانستید ملک تجاری مورد نظر و ایده آل خود را پیدا کنید و در مورد سرقفلی آن اطمینان خاطر کسب کردید وارد مرحله های بعدی می شوید. در ابتدا شما باید از وضعیت ثبتی ملک تجاری آگاه شوید که آیا ملک تجاری دارای سند رسمی است یا خیر؟ در صورتی که فروشنده سند رسمی در اختیار داشته باشد، با اطمینان می‌ توان گفت که این معامله حدود ۳۰ درصد بدون ریسک است. و با خیال راحت شروع به سند زدن بکنید. اما بد نیست بدانید معمولا املاک تجاری سند رسمی ندارند، در این حالت شما باید اقدامتی فراتر و بیشتر انجام دهید. به طور مثال باید اطلاعاتی مانند گواهی پایان کار شهرداری، عدم اشاعه با یک ملک مسکونی ، هویت فروشنده جمع ‌آوری کنید . تاکید ما برای دریافت این گواهی ها به دلیل اطمینان خودتان است. اطلاعاتی که شهرداری محل در مورد ملک تجاری فاقد سند رسمی می ‌دهد، باعث اطمینان به خریدار می ‌شود که ملک تجاری بدون مجوز ساخته نشده و یا اگر ساخت ملک بدون مجوز بوده، فروشنده جریمه تخلف را پرداخت کرده است و به گردن شما نخواهد بود.
همچنین شما به عوان خریدار ملک تجاری و یا هرگونه ملک دیگر لازم است از سوی شهرداری اطمینان لازم را کسب کنید که ملک مورد نظرتان در طرح تفصیلی حوزه شهرداری قرار ندارد که بعد از مدتی کوتاه مجبور به تخلیه برای تخریب و عریض شدن، خیابان شود. باید بگوییم فراموش نکنید قبل از خرید و انتقال سند ملک تجاری تمامی عوارض و جریمه های شهرداری باید پرداخت شوند. عوارض های شهرداری مانند عوارض نوسازی یا عوارض پسماند از اهمیت بالایی برخوردار هستند و پیش از خرید ملک حتما مطمئن شوید موارد ذکر شده پرداخت شده باشند. نکته قابل توجه دیگر که لازم دانستیم یادآوری و تکرار شود این است که حتما و حتما به کاربری ملک توجه کنید. همچنین بد نیست بدانید بیشتر املاک تجاری همراه با یک ملک مسکونی احداث می ‌شوند، به همین دلیل قبل از خرید و انتقال سند ملک تجاری باید نسبت به مشاع بودن ملک تجاری و مسکونی مطلع باشید و مقدار مشاعات براساس سند ملک مشخص شود.
در آخر و جزو نکات پایانی به شما می گوییم تمام حواس خود را جمع کنید. پیشگیری بهتر از درمان است. فراموش نکنید کلاهبرداران در همه جا در کمین شما هستند و در معاملات ملک و به خصوص ملک تجاری این موضوع به وفور یافت می شود.به همین دلیل قبل از اقدام به خرید و انتقال سند باید از هویت فروشنده مطمئن شوید و با اطمینان خاطر بیشتر به معامله بپردازید. همچنین به خاطر بسپارید اگر وکیل یا ورثه اقدام به فروش و انتقال سند ملک تجاری کنند،  باید اسناد تصدیق هویتی آنها اخذ و ضمیمه قرارداد فروش ملک تجاری بکند.
اگر این نکات را رعایت کردید و مراحلی که ذکر شد را به دقت انجام دادید لازم است اقدام به سند زدن ملک تجاری بکنید.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شانزده − 3 =

فهرست