بررسی جریمه ی دیرکرد پرداخت اجاره

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
جریمه دیرکرد

ممکن است برایتان سوال باشد در صورتی که مستاجر، اجاره خود را به موقع پرداخت نکند آیا مشمول جریمه می شود یا خیر؟ عدم پرداخت به موقع اجاره بها توسط مستاجر ممکن است مشکلات و خساراتی را برای مالک ملک به وجود بیاورد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

عدم پرداخت به موقع اجاره مشمول جریمه دیرکرد می شود یا خیر؟

زمانی که معامله رهن و اجاره بسته می شود، مستاجر موظف می شود که مبلغ تعیین شده اجاره بها را در موعدهای از پیش تعیین شده به موجر پرداخت کند. اما اگر به هر دلیلی مستاجر نتواند در موعد مشخص اجاره خود را پرداخت کند ممکن است برای مالک ملک مشکلات و خساراتی را به وجود بیاورد. با توجه به قراردادی که هنگام معامله طرفین معامله امضا کرده اند، هر کدام تعهداتی نسبت به فرد دیگر دارند. یکی از مهم ترین تعهدهای مستاجر پرداخت به موقع اجاره بها می باشد. پس در صورتی که ه موقع پرداخت نشود، تعهد خود را به درستی انجام نداده است. سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که در این شرایط روال قانونی چگونه بوده و مالک در صورت عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر چه باید بکند؟ از طرفی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در قرارداد های اجاره چه اقداماتی می توان انجام داد؟ آیا موجر می تواند از مستاجر خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره‌ بها دریافت کند؟

بیش تر بخوانید:

جریمه دیرکرد

تاخیر در پرداخت اجاره در قانون

لازم است بدانید در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر، مالک می تواند اقدام به مطالبه حقوق خود کند که این اقدام بسته به نوع قرارداد اجاره تنظیم شده متفاوت بوده و روال قانونی آن نیز متفاوت می باشد. این موضوع به این معناست که قانون تاخیر در پرداخت اجاره برای اجاره نامه های رسمی و عادی متفاوت بوده و اقدامات انجام شده در هر کدام از آن ها نیز متفاوت می باشد. در ادامه روال قانونی هر کدام را بررسی می کنیم و شما متوجه خواهید شد اجاره نامه های رسمی پروسه کوتاه تری نسبت به اجاره نامه های عادی خواهند داشت.

اجاره نامه رسمی

اگر قرارداد اجاره در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود، اجاره نامه مربوطه رسمی بوده و برای پیگیری تاخیر در پرداخت اجاره توسط مستاجر نیز باید به همان دفتر ثبت مراجعه کنید.

اجاره نامه عادی

اما اگر اجاره نامه در دفاتر املاک و بنگاه های املاک تنظیم شده باشد و در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم نشوند، برای پیگیری تاخیر در پرداخت اجاره بها باید به دادگاه مراجعه و درخواست رسیدگی به موضوع را ارائه داد. نکته مهمی که در این شرایط وجود دارد این است که اگر معوقات اجاره بها، کمتر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف مسئول رسیدگی به موضوع می باشد اما در صورتی که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به اختلاف به وجود آمده در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است. پس از این مرحله و پیگیری مالک جهت رسیدگی به موضوع، اظهارنامه و یا اخطارنامه ای برای مستاجر فرستاده می شود و مدت 10 روز فرصت داده می شود تا نسبت به پرداخت معوقات اجاره بها اقدام کند. اما اگر باز هم طی فرصت داده شده اقدامی از سوی مستاجر صورت نگیرد مالک می تواند برای تخلیه ملک اقدام کند.

بررسی انواع جریمه های دیرکرد

همانطور که اشاره کردیم مستاجر و موجر در قراردادی که امضا می کنند نسبت به هم تعهداتی دارند. در این قسمت بررسی می کنیم اگر هر کدام از طرفین معامله به تعهدی از تعهدات خود عمل نکنند ایا طرف دیگر حق دریافت جریمه دارد یا خیر؟ در صورت داشتن حق دریافت جریمه به چه صورت محاسبه می شود؟ پیش از بررسی جریمه لازم است یادآوری کنیم، هنگام معامله اجاره ملک، مستاجری مبلغی را به عنوان رهن به موجر پرداخت می کند. این مبلغ تا پایان زمان قرارداد نزد مالک می ماند و تضمینی برای مستاجر خواهد بود. زمان به پایان رسیدن معامله ملکی، موجر موظف است تمام مبلغی که به عنوان رهن دریافت کرده است را به مستاجر پرداخت کند.

جریمه دیرکرد پرداخت اجاره

در جواب این سوال که آیا مالک می تواند جهت دیرگرد پرداخت اجاره جریمه ای از مستاجر دیافت کند یا خیر باید بگوییم موجر مجاز به دریافت جریمه در این مورد نیست. در صورتی که مالک از مستاجر شکایتی مبنی بر عدم پرداخت اجاره نماید، مستاجر لازم نیست جریمه ای پرداخت کند. اما اگر هنگام بستن قرارداد بندی را نیز به قرارداد اضافه کنید که در صورت عدم پرداخت به موقع اجاره بها مالک اجازه برداشت آن از مبلغ رهن ملک را داشته باشد، مالک اجازه دارد عین مبلغ اجاره معوقه و نه بیشتر از آن را از پول رهن ملک کم کند.

بیش تر بخوانید:

جریمه دیرکرد تخلیه ملک

زمانی که مدت زمان قرارداد اجاره به پایان می رسد، مستاجر باید قرارداد خود را تمدید کند و یا ملک را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد. اگر به هر دلیلی قرارداد اجاره تمدید نشود ولی مستاجر از تخلیه ملک و تحویل آن به مالک سر باز بزند در این شرایط مالک می تواند برای دریافت حکم تخلیه ملک اقدام کرده و مستاجر را از ملک بیرون کند. در این میان می توان به سبب خسارت وارد شده به مالک مبلغی را نیز به عنوان جریمه از مستاجر دریافت کرد.  برای این منظور مالک باید به مراجع قانونی مانند شورای حل اختلاف مراجعه کرده و با پیگیری قانونی اقدام به دریافت جریمه از مستاجر کند.اگر با رای شورا جریمه دیرکرد برای مستاجر تعیین شود مالک می تواند مبلغ مربوطه را از پول رهن کم کرده و سپس مابقی را به مستاجر تحویل دهد. اما تمامی این موارد بستگی به تایید و بررسی قانونی می باشدو مالک شخصا نمی تواند برای برداشت جریمه اقدام کند.

جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن

زمانی که قرارداد به پایان رسیده باشد و مستاجر ملک را تخلیه کرده باشد، مالک موظف می باشد مبلغ رهن را به طور کامل به مستاجر پرداخت کند. اما اگر این اتفاق صورت نگیرد، مستاجر می تواند روال قانونی را طی کرده و علاوه بر مبلغ رهن، جریمه دیرکرد بازپرداخت را نیز از موجر دریافت کند. اگر به عنوان مستاجر قصد تخلیه ملک را دارید اما مالک از بازپرداخت پول رهن خودداری می کند باید طبق روال زیر و بر اساس قانون پیش بروید تا بتوانید حقوق خود و جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن را دریافت کنید:

  • اطلاع دادن به مالک به منظور تخلیه ملک در موعد مقرر
  • تخلیه به موقع و تحویل کلید به مشاور املاک تنظیم کننده قرارداد اجاره
  • دریافت رسید از مشاور املاک جهت تحویل کلید ملک
  • امضا رسید کلید توسط دو نفر شاهد بالغ و مذکر
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه درخواست رسیدگی به مشکل پیش آمده
  • تنظیم اظهارنامه و اطلاع مالک از طرح شکایت توسط مراجع مربوطه

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

17 − پانزده =

فهرست