جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

در چند سال اخیر معاملات ملکی رشد چشم گیری داشته است و متاسفانه افراد زیادی در این معاملات دچار مشکل شده اند. به همین دلیل لازم است تمام نکات جهت پیشگیری و جلوگیری از فریب و کلاهبرداری را به درستی بدانید. در این مقاله به بررسی این نکات می پردازیم. با ما همراه باشید.

کلاهبرداری در معاملات ملکی

همانطور که می دانید احتمال کلاهبرداری و فریب افراد در خرید و فروش ملک مانند هر معامله دیگری وجود دارد و افراد باید با آگاهی از موارد حقوقی وارد معامله شوند و جوانب مربوطه را مورد بررسی قرار دهند. معاملات ملکی به دلیل بالا بودن نرخ معامله و سرمایه ای که افراد با آن وارد معامله می شوند حساسیت بیشتری داشته و افراد بیشتری نیز برای کلاهبرداری می توانند وارد عمل شوند به همین سبب افراد ناوارد و کم تجربه مورد آسیب قرار گرفته و دچار خسارت های زیاد و حتی جبران ناپذیر می شوند.

نکات بیشگیری از کلاهبرداری در معاملات

لازم است بدانید برای جلوگیری از کلاهبرداری توسط افراد سود جو نکاتی که در ادامه می گوییم را باید مد نظر داشته باشید و در معاملات خود هوشیارانه وارد عمل شوید.

کلاهبرداری

انتخاب مشاور املاک معتبر

در مسیر معاملات ملکی حتما به مشاورین املاک برخورد خواهید داشت. باید بدانید برای انجام معاملات ملکی حتما به دفاتر معتبر و دارای مجوز از اتحادیه املاک مراجعه کرده و از اعتماد بی جا در معاملات خودداری کنید. مشاورین املاک بدون مجوز می توانند به راحتی کلاهبرداری بکنند.

علاوه بر این برای سرمایه گذاری در نقاط مختلف به دفاتر با سابقه مراجعه کنید چرا که این دفاتر علاوه بر معتبر بودن آگاهی بیشتری نسبت به منطقه و همچنین پروژه های در حال ساخت دارند و با افراد مختلف آشنا هستند، در نتیجه احتمال کلاهبرداری در معامله کاهش یافته و می توانید با اعتماد بیشتری سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

توجه به چگونگی تنظیم مبایعه نامه

مبایعه نامه یکی از مهم ترین موارد حقوقی در مسیر معاملات ملکی محسوب می شود. مبایعه نامه نوشته ای است که بر طبق آن ملک مورد نظر به خریدار فروخته می شود و تمامی مشخصات مالک، خریدار و ملک مورد معامله در آن درج می شود. رعایت برخی نکات در زمان تنظیم مبایعه نامه ضروری می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی هر دو طرف معامله حتما باید توسط مشاور املاک و خود افراد مورد تایید قرارگرفته باشد و به طور کامل در مبایعه نامه درج شده باشد.
  • سند ملک باید مورد بررسی قرار بگیرد و با خود ملک از تمام لحاظ مطابقت داده شود.
  • اگر خریدار و یا فروشنده ملک بیش از یک نفر می باشد باید در زمان تنظیم مبایعه نامه تمامی آن ها در بنگاه حضور داشته باشند و مدارک همه آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • پیش از امضای مبایعه نامه باید تمامی بند های آن را مطالعه کرد و از اعتماد بیجا خودداری کنید.
  • تمامی قول و قرارهایی که با طرف مقابل گذاشته اید را در مبایعه نامه درج کنید و تمام آن ها را مکتوب کنید.
  • تمامی مبالغ و چک های رد و بدل شده و همچنین تاریخ های مورد نظر برای انتقال سند ملک و واریز پول را در قسمت توضیحات مبایعه نامه با جزئیات کامل درج کنید.
  • همزمان با تنظیم مبایعه نامه حتما کد رهگیری نیز دریافت کنید.
  • در صورت دریافت کد رهگیری ملک مورد نظر در سیستم ثبت شده و می توانید از فروش همزمان آن به چند نفر جلوگیری کنید.

دریافت کد رهگیری

در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم و همان طور که بیان شد دریافت کد رهگیری یکی از مواردی است که به راحتی می توان از بسیاری کلاهبرداری ها جلوگیری کرد. در نتیجه برای دریافت آن به هیچ وجه کوتاهی نکنید و از بنگاه معاملاتی حتما آن را درخواست کنید. چرا که دریافت کد رهگیری علاوه بر تایید معامله انجام شده تاییدی بر بنگاه مورد نظر نیز می باشد. چرا که تنها دفاتر رسمی و معتبر قادر به صدور کد رهگیری هستند.

معامله با نماینده مالک و بدون حضور مالک

در برخی از موارد شاهد افرادی به عنوان نماینده مالک ملک هستیم که با این ادعا قصد انجام معامله را دارند. این افراد که معمولا دلایلی از جمله مریض بودن فرد مالک و یا در دسترس نبودن وی به دلیل سفر به خارج، برای عدم حضور مالک دارند با قصد کلاهبرداری و سودجویی اقدام به این کار می کنند. توصیه اکید ما این است که تنها با ادعای افراد تحت عنوان نماینده مالک وارد معامله نشده و در صورت تمایل به انجام این کار موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در صورت ادعای فرد به عنوان نماینده مالک مدارک رسمی مانند وکالت نامه را درخواست کنید.
  • در صورت ارائه وکالت نامه استعلام وکالت نامه فروش ملک را گرفته و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • از دریافت کپی مدارک خودداری کیند.
  • کپی مدارک تنها در صورتی معتبر هستند که توسط دفاتر اسناد رسمی تایید کپی برابر اصل داشته باشند.

معامله املاک در رهن بانک

در زمان اعطای وام برخی از املاک به عنوان ضمانت پرداخت در رهن بانک قرار گرفته و لذا در صورت عدم پرداخت بدهی مورد نظر به بانک، اجازه فروش ملک توسط بانک وجود داشته و می توانند از طریق قانون مراحل مربوطه را طی کنند. حال در این شرایط اگر مالک ملک بدون اطلاع به خریدار وارد معامله شود مرتکب تخلف شده و خریدار می تواند حقوق خود را طلب کند.

اما اگر فروش ملک در رهن بانک با آگاهی خریدار اتفاق بیفتد موردی نداشته و افراد تنها می بایست در مورد تسویه حساب بانک به توافقاتی برسند. اگر قصد خرید ملکی را دارید که در رهن بانک است، نیاز است تا در قرارداد این مورد و مدت زمانی که ملک در رهن است ذکر شود.

بیش تر بخوانید:

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

17 − پنج =

فهرست