چگونگی محاسبه بالکن در سند ملک

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

زمانی که در خصوص املاک مختلف صحبت می شود یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده، متراژ زیر بنای آن ملک است.  برای بسیاری از افراد سوال است که آیا متراژ بالکن نیز در متراژ زیر بنای ملک محاسبه می شود یا خیر؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم پس اگر برای شما نیز سوال است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بالکن به چه معناست؟

بسیاری از شما با معنا و مفهوم بالکن آشنایی لازم را دارید اما اگر بخواهیم بالکن را تعریف کنیم باید بگوییم در ساختمان ها به طور معمول فضایی همسطح با طبقات مختلف را داریم که از یک تا سه طرف با فضای آزاد در ارتباط می باشد. به این فضا بالکن گفته می شود که بسته به قواعد شهرداری متراژ و ابعاد آن متفاوت است.

همانطور که در ابندای مقاله گفتیم هدف از این مقاله پاسخ به پرسش بسیار پرتکراری است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. آیا متراژ  بالکن بخشی از متراژ واحد به شمار می رود یا خیر؟

اگر در اینجا بپرسید دانشتن اینکه متراژ بالکن در متراژ ملک محاسبه می شود یا خیر چه تاصیری دارد. باید بگوییم ساختمان های مختلف بسته به موقعیت مکانی آن ها دارای زیر بنای متفاوتی هستند که طبق پروانه صادر شده توسط شهرداری ها اجرا می شوند. منظور از زیر بنای ساختمان مساحت تمامی طبقات اجرا شده روی زمین و همچنین زیر زمین می باشد. تاثیر گذاری متراژ بالکن در زیر بنای ملک از این جهت اهمیت دارد که تراکم ساختمان در زمان محاسبات شهرداری، تغییر خواهد کرد.
برای توضیح بیشتر باید بگوییم به عبارتی میزان زیر بنای قابل اجرا و مجاز در آن زمین را متفاوت خواهد بود. به همین دلیل اینکه زیر بنای ساختمان، متراژ بالکن را نیز شامل می شود یا نه اهمیت بسیاری می یابد.

نکته: بد نیست بدانید مساحت پارکینگ، مشاعات طبقه همکف و انباری‌های موجود در زیرزمین جزئی از تراکم مفید ساختمان به شمار نمی روند.

بیشتر بخوانید:

 

متراژ بالکن جزئی از زیربنای ملک محسوب می شود؟

در قسمت قبلی توضیح دادیم که زیر بنای ملک چیست. منظور از زیر بنای ساختمان مجموع مساحت کلیه طبقات روی زمین و زیر زمین می باشد که بر اساس قوانین شهرداری و با در نظر گرفتن مشاعات و بنای واحد ها و طبقات محاسبه می شود.

قوانین شهرداری در این موضوع توضیحاتی را ارائه داده است. طبق این قوانین شرایط تاثیر متراژ بالکن بر زیر بنای ملک به نحوه اجرای بالکن مربوط می شود و در هر ملک متفاوت است.

  • اگر فضای بالکن از یک سو بسته باشد یک سوم مساحت آن جز زیر بنا مفید محاسبه می شود.
  • اگر فضای بالکن از دو طرف بسته باشد نصف مساحت آن جز زیر بنا مفید محاسبه می شود.
  • اگر فضای بالکن از سه طرف بسته باشد دو سوم مساحت آن جز زیر بنای مفید محاسبه می ‌شود.

برخی از قوانین شهرداری برای بالکن

شهرداری برای احداث بالکن در آپاتمان ها قواعدی را در نظر گرفته است که اگر فردی قصد داشته باشد ساختمانی بسازد که برای آن بالکن در نظر بگیرد باید طبق این قواعد عمل کند. در ادامه مهم ترین قواعد را نام می بریم:

  • احداث پیش ‌آمدگی یا به عبارتی بالکن در گذرهای کمتر از ۱۲ متر مجاز نیست.
  • احداث پیش ‌آمدگی یا به عبارتی بالکن در خیابان ‌هایی با عرض ۱۲ تا ۲۰ متر، به اندازه ۸۰ سانتی ‌متر مجاز می باشد.
  • احداث پیش ‌آمدگی یا به عبارتی بالکن در خیابان‌ هایی با عرض بالاتر از ۲۰ متر، به اندازه ۱۲۰ سانتی ‌متر مجاز می باشد.
  • ارتفاع پیش ‌آمدگی از کف پیاده ‌روها به هیچ عنوان نباید از ۳/۵ متر کمتر باشد.
  • پیش‌ آمدگی روی پخ دوگذر در محدوده سند مالکیت، به میزان حداکثر 1/5 متر عمود بر پخ و به شرط رعایت 3/5 متر ارتفاع از کف پیاده‌ رو مجاز خواهد بود.
  • پیش ‌آمدگی آخرین سقف ساختمان، به عنوان باران گیر، جزء زیر بنا محاسبه نمی شود.

نحوه محاسبه قیمت بالکن در زمان خرید ملک

سوال دیگری که برای خریداران ملک در بازار مسکن ایجاد می شود این است که قیمت واحد هایی که بالکن در سند ملک قید شده است و واحد هایی که بالکن در سند قید نشده است چیست؟ قیمت متراژ مربوط به بالکن واحد چگونه محاسبه می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم دو حالت وجود دارد:

  • اگر متراژ بالکن در سند قید شده باشد و بالکن مورد نظر مسقف باشد، قیمت آن دقیقا برابر با قیمت آپارتمان محاسبه می شود.
  • اگر متراژ بالکن در سند قید نشده باشد و تنها به عنوان یکی از امتیازات آپارتمان به شمار رود، در مقایسه با موارد مشابه تغییر قیمتی جزئی را شاهد خواهیم بود.

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

3 + 16 =

فهرست