بررسی قرارداد بازسازی ملک

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

روزانه چندین ملک در کشور درحال بازسازی هستند. املاکی که نیاز به تعمیرات اساسی دارند ولی با بازسازی به شرایط ایده آل می رسند و نیاز به تخریب و عملیات ساخت و ساز مجدد ندارند. در این مقاله به بررسی قرارداد بازسازی که بین پیمانکار و کارفرما بسته می شوند می پردازیم.

بازسازی ملک

با توجه به این موضوع که ساخت و ساز بسیار پر هزینه و زمان بر است، افراد بازسازی و تعمیرات را نسبت به آن ترجیح می دهند. لازم است بدانید بازسازی ملک توسط پیمانکار بازسازی ساختمان صورت می گیرد و در مقایسه با ساخت و ساز بسیار سریع تر و کم هزینه تر است.

بازسازی ملک نیز همانند سایر عملیات اجرایی ساختمان نیازمند عقد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما می باشد. در این قرارداد نکات حقوقی متعددی وجود دارد که باید در آن قید شده و طرفین ملزم به رعایت آن هستند.

توجه به مفاد این قرارداد بسیار مهم است و در نهایت یک قرارداد اصولی از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد. در ادامه به بررسی مهم ترین موارد این قرارداد می پردازیم.

بیش تر بخوانید:

انواع قرارداد بازسازی ملک

همانطور که در ابتدا گفتیم قرارداد بازسازی، قراردادی بین پیمانکار و کارفرما می باشد. بر اساس این قرارداد  پیمانکار ملزم به بازسازی و نوسازی واحد اداری، تجاری و مسکونی مطابق شرایط ذکر شده در قرارداد خواهد شد.

قرارداد بازسازی به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

قرارداد بازسازی ملک با مصالح

این قرارداد در دسته قراردادهای بازسازی درصدی قرار می گیرد. در این نوع از قرارداد کارفرما با تخمین و برآورد هزینه ها مبلغی به پیمانکار پروژه می دهد و پیمانکار موظف است کلیه امور برای تعمیر و بازسازی از جمله تهیه مصالح، استخدام نیروی انسانی و تهیه ابزار کار و غیره را به عهده بگیرد.

البته باید بدانید که پیمانکار تمامی فاکتورهای خرید را به کارفرما تحویل می دهد و کارفرما آن ها را چک می کند. حق الزحمه پیمانکار نیز به دو صورت قابل پرداخت است. پیمانکار می تواند درصدی از کل مبلغی که برای بازسازی و تعمیرات دریافت می کند را به عنوان حقوق بر دارد و یا علاوه بر مبلغ قرارداد کارفرما مبلغی جداگانه به پیمانکار می دهد.

قرارداد بازسازی ملک بدون مصالح

در این قرارداد تهیه مصالح و ابزار کار برای نوسازی و بازسازی ساختمان به عهده کارفرما است و فقط کارفرما مبلغی به صورت توافقی بابت انجام کارها به پیمانکار می دهد. این نوع قرارداد برای کارفرماهایی که می خواهند بر روی هزینه ها کنترل بیشتری داشته باشند مناسب است.

محاسبه هزینه بازسازی ملک

برای محاسبه هزینه بازسازی یک ملک قدیمی باید لیستی جامع از قسمت هایی که می خواهیم بازسازی کنیم تهیه کنیم و سپس هزینه هرکدام را به صورت جداگانه برآورد کرده و مجموع آن را حساب کنیم.

از جمله هزینه های بازسازی یک ملک قدیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه خرید مصالح و ابزار
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه نیروی انسانی
  • هزینه دکوراسیون
  • هزینه تعمیرات

هزینه نیروی انسانی به دو صورت قابل محاسبه می باشد. معمولا در پروژه هایی که متراژ بالایی ندارند به روش روزمزد و در پروژه های ساختمانی از کنترات استفاده می شود.

مفاد قرارداد بازسازی ملک

بد نیست قبل از عقد قرارداد بازسازی سابقه پیمانکار و پرسنل او را بررسی کنید. شما می توانید جهت اطمینان   از کار پیمانکار رزومه او را بخوانید یا چند قرارداد آخر را از پیمانکار درخواست کنید و با مشتری های قبلی تماس بگیرد. با این کار از کیفیت کار آن ها جویا شوید.

در نتیجه پس از تعیین پیمانکار و یا شرکتی که قرار است کار بازسازی و نوسازی را انجام دهد لازم است نوع قرارداد که در بالاتر توضیح دادیم تعیین گردد. در واقع شما با تعیین نوع قرارداد توضیح کوتاه و روشنی برای اینکه در ادامه چه کارهایی باید صورت گیرد، خواهید داشت.

یک قرارداد بازسازی اصولی دارای مفاد مشخصی است. در ادامه مهم ترین مواردی که باید در قرارداد ذکر شود را عنوان می کنیم:

ماده ۱: طرفین قرارداد

در این بخش مانند تمام قراردادها باید اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس و شماره تماس پیمانکار و کارفرما ذکر شود.

ماده 2: موضوع قرارداد

در این قسمت کلیه عملیاتی که در راستای بازسازی و نوسازی ملک قرار است انجام گیرد به همراه مصالحی که به کار می رود ذکر می شود.

ماده 3: مدت قرارداد

در این بخش نیز تاریخ شروع و پایان عملیات بیان می شود و لازم است بدانید این مدت به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود.

ماده 4: مبلغ قرارداد

در این بخش علاوه بر ذکر نوع قرارداد یعنی بازسازی ملک با مصالح و یا بدون مصالح، مبلغ پرداختی توسط کارفرما به پیمانکار نیز ذکر می گردد.

ماده 5:  نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

در این بخش از قرارداد نحوه پرداخت مبلغ قرارداد عنوان می شود. لازم به ذکر است که در قرار عنوان می شود پرداخت مبلغ به شرط انجام تمامی موارد ذکر شده در ماده دو و رضایت کارفرما می باشد. در غیر این صورت مبلغی به پیمانکار از سوی کارفرما پرداخت نخواهد شد.

ماده 6: وظایف و تعهدات پیمانکار

مهم ترین وظایف و تعهدات پیمانکار در زمان عملیات اجرایی شامل موارد زیر می باشد:

  • پیمانکار موظف است براساس مقدار و مدت زمان عملیات تعداد مناسبی نیروی انسانی استخدام کند و تمامی آن ها در طول کار حضور موثر داشته باشند.
  • مسئولیت غذا، سرویس ایاب و ذهاب کارکنان به عهده پیمانکار می باشد و کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در این قبال نخواهت داشت.
  • صالح و ابزار کار نیز بر اساس نوع قرارداد توسط پیمانکار یا کارفرما باید تامین شود.
  • پیمانکار موظف به گرفتن بیمه برای کارکنان خود می باشد.
  • همچنین موظف است تمامی لوازم ایمنی را در اختیار پرسنل خود قرار دهد و آموزش های لازم را به آن ها بدهد.
  • در صورت تاخیر در تحویل پروژه پیمانکار مکلف است روزانه مبلغی را به کارفرما بدهد.
  • در صورت ایجاد خسارات به دلیل سهل انگاری ملزم به جبران آن می باشد.
  • پیمانکار نسبت به دستورات و حرف های کارفرما در طول کار مسئول است و کارفرما حق تغییر مشخصات را دارد.
  • در صورتی که کارفرما درخواستی خارج از موارد گفته شده در لیست داشته باشد باید موضوع و مبلغ جداگانه در قرارداد نوشته شده و طرفین امضا کنند.
  • پیمانکار موظف است در صورت بروز هرگونه تغییر در روند کار سریع کارفرما را مطلع کند و پس از کسب تکلیف نسبت به رفع آن اقدام کند.

ماده 7: تعهدات و حقوق کارفرما

کارفرما نیز مانند پیمانکار باید به تعهدات خود عمل کند و در مقابل توقعاتی از پیمانکار دارد:

  • کارفرما موظف است کلیه مشخصات و دستورات کار را به موقع و کامل به پیمانکار ابلاغ کند.
  • درصورتی که قرارداد بازسازی بدون مصالح است، کارفرما باید مصالح مورد نیاز را به موقع به پیمانکار برساند تا عملیات دچار وقفه نشود.
  • در صورتی که پیمانکار تمام یا قسمتی از کار را انجام ندهد کارفرما می تواند باقی عملیات را به هر طریقی که صلاح بداند توسط فرد دیگر انجام دهد.
  • در هر زمان که کارفرما تشخیص دهد که پیمانکار توانایی کافی برای انجام کار را ندارد می تواند باقی عملیات را به پیمانکار دیگر واگذار کند.
  • در صورت بروز هر نوع نقص در طول اجرای عملیات کلیه هزینه های رفع نقص به عهده پیمانکار می باشد.
  • کافرما می تواند ادامه فعالیت هر کدام از پرسنل پیمانکار که رفتار و کار مورد تاییدی ندارند را لغو کند.

ماده 8: فسخ قرارداد

باید شرایط فسخ قرارداد در صورتی که هرکدام از طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکردند در قرارداد بازسازی عنوان شود.

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

4 × 2 =

فهرست