تفاوت وام و تسهیلات بانکی

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
از مهم ترین خدمات هر بانک و موسسه مالی می توان به پرداخت انواع وام و تسهیلات با شرایط پرداخت متفاوت اشاره کرد . این خدمات از مورد علاقه ترین خدماتی است مه بانک ارائه می کند و خواهان زیادی هم دارد. اما اگر تصور می کنید این دو مشابه هم هستند و به یک معنا سخت در اشتباه هستید . می خواهیم در ادامه به بررسی تفاوت وام و تسهیلات بپردازیم و به طور دقیق توضیح دهیم وام و تسهیلات چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند .

در ابتدا و پیش از مقایسه وام و تسهیلات بد نیست هر کدام را تعریف کنیم . به این ترتیب درک بهتری خواهید داشت .

تسهیلات چیست و چه تعریفی دارد؟

تسهیلات بانکی همان خروجی های اصلی بانک ها هستند . در لغت از ریشه سهل کردن به معنا آسان کردن می آید. از طریق تسهیلات نقدینگی های سرگردان جامعه، به مبادی تعریف شده و هدفمند اقتصادی تزریق می شود. معنی این تعریف به خلاصه این است که بانک سرمایه های خود را برای اهداف مشخص خرج می کند . اما اگر برایتان سوال است سرمایه بانک چیست باید بگوییم سرمایه های بانک شامل سرمایه و حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده ها و یا سایر بدهی ها است . بانک ها این منابع را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می رسانند.
ممکن است پرسیده شود کاربرد این تسهیلات چیست و به چه شکل باعث حمایت از بخش های اقتصادی می شود؟ در جواب باید بگوییم نقدینگی و احتیاج به آن از اهمیتی بالایی و غیر قابل انکاری برخوردار است . در واقع شما برای شروع هرکار اقتصادی نیاز به نقدینگی دارید .برای درک بهتر تسهیلات مثال می زنیم: شما وقتی یک کالایی را قسطی از بازار می ‌خرید، در واقع فروشنده، خرید کالا را برای شما سهل کرده یا به شما تسهیلات داده است. اگر پولی را از کسی می‌ گیرید به قصد اینکه با آن کار کنید و هر چه سود به دست آمد بین هم تقسیم کنید، آن طرف به شما تسهیلات داده است . چون شما به تنهایی پول نداشتید . این مورد یکی از مهم ترین تفاوت های وام و تسهیلات است.

بیش تر بخوانید:

موارد اعطای تسهیلات بانکی:

تسهیلات مختلفی برای موارد و مواقع مختلفی وجود دارد که هر بانک با توجه به شرایط خود به مشتریان اعطا می کند . از جمله مهم ترین تسهیلات موجود، تسهیلات رفع احتیاجات ضروری شخصی مانند موارد زیر است:

  • مانند هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه
  • هزینه درمانی
  • کمک هزینه تحصیلی
  • تعمیر و تامین مسکن
  • کمک برای ایجاد مسکن در روستا ها
  • اعطای تسهیلات به شرکت های تعاونی به منظور ایجاد کار
  • اعطای تسهیلات به واحد های تولیدی به منظور کمک به افزایش تولید
  • راه اندازی واحد های تولیدی راکد
  • توسعه کارگاه های تولیدی کوچک روستاها

با تعریف و موارد مصرف تسهیلات های مختلف آشنا شدید حالا نوبت به بررسی وام است.پس تا پایان این بخش،  با ما همراه باشید.

وام چیست و چه تعریفی دارد؟

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده رد و بدل می شود. این تبادل پول بین دو طرف به صورت های مختلفی انجام می شود که از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است. قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد.

اما نکته مهم این است که در کشور ایران براساس سیستم بانکی اسلامی و بانکداری بدون ربا صورت می گیرد.

هرچند گاهی شما می توانید به راحتی وام مورد نظر خود را دریافت کنید. اما در مواردی که کم هم نیستند شرایط سختی برای وام گیرنده در نظر می گیرند. مانند تسهیلات، وام های مختلفی هم وجود دارد که برای مواقع ضروری و مشخصی میتوان از آن ها استفاده کرد.

وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام دیگر از جمله وام هایی هستند که بانک ها و موسسات مالی مختلف به مشتریان خود پرداخت می کنند.

اگر فکر می کنید دریافت وام از بانک ها تنها به سود مشتریان است باید بگوییم در اشتباه هستید. موضوعی که وجود دارد این است که هم بانک ها و هم درخواست کنندگان از دریافت وام سود می برد. به همین دلیل بانک ها نیز هر روزه در حال بروزرسانی شرایط ارائه خدمات خود به مشتریان هستند.

پرداخت وام به مشتریان علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، منافع مادی و مالی بانک ها را نیز بهبود می بخشد و تضمین می کند.

انواع وام

همانطور که گفتیم وام ها نیز مانند تسهیلات دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه برخی از مهم ترین و پرمصرف ترین وام های موجود را می بینید:

  • ازدواج
  • خرید خودرو
  • خرید یا اجاره مسکن
  • بازنشستگان
  • مشاغل خانگی
  • کم بهره مستمری بگیران
  • جعاله

تفاوت بین وام و تسهیلات چیست؟

در نهایت می رسیم به موصوع اصلی مقاله یعنی بررسی تفاوت های وام و تسهیلات . ممکن است در طول این مقاله با تفاوت وام و تسهیلات آشنا شده باشید اما به طور خلاصه دوباره بیان می کنیم:

  1. واژه وام در نظام بانکداری اسلامی صرفا برای قرض‌الحسنه استفاده می ‌شود و واژه تسهیلات در سطح وسیع‌ تری برای تامین اعتبار مالی واحد های صنعتی و تولیدی کاربرد دارد.
  2. نقدینگی ها و مبلغ هایی که برای افزایش روند تولید در واحد های صنعتی راکد پرداخت می شود تسهیلات محسوب می شود.

در این پرداخت بانک و موسسه پرداخت کننده در سود حاصل از این افزایش روند تولید شریک هستند.

اما در موارد مانند کمک هزینه خرید و اجاره خانه، خرید خودرو، تحصیل، ازدواج، درمان و… پرداخت میشوند وام هستند.

این وام ها نرخ مشخصی جهت بهره دارند و دریافت کننده همراه با بهره مشخص شده شروع به بازپرداخت میکند.

در حقیقت هر نوع وامی به عنوان تسهیلات شناخته می‌شود اما عکس این موضوع صادق نیست.

مجموعه صداقت  دارای کارشناسان و مشاوران مجرب و با سابقه می باشد. با وجود این کارشناسان شما می توانید سند مورد نیاز خود را اجاره کنید و به راحتی از مزایا و تسهیلات بانک مورد نظرتان بهره مند شوید.

شما تنها نیاز دارید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما تا انتهای مسیر در کنار شما باشند. شما با تنظیم قرارداد اجاره سند مسیر رسیدن به خواسته هایتان را هموار میکنید. جهت اطلاع از سندهای موجود و بررسی شرایط خود توسط کارشناسان و کسب اطلاع از قیمت ها تماس بگیرید.

شماره های ما آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما به صورت شبانه روزی: ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴۱
Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شانزده + دوازده =

فهرست