نکات مهم سرمایه گذاری بر روی املاک کلنگی

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

سرمایه گذاری در بازار مسکن طرفدار زیادی دارد. در بازار مسکن نیز می توان از راه های مختلفی سرمایه گذاری کرد. املاک کلنگی یکی از همین راه ها محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم سرمایه گذاری بر روی املاک کلنگی بپردازیم، با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن نیاز به اطلاعات زیادی دارد. تنوع راه های مختلف جهت سرمایه گذاری در بازار مسکن هم ویژگی خوب و هم ویژگی بد محسوب می شود. سود و یا ضرر از این بازار به مواردی زیادی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن ها داشتن اطلاعات و دانستن نکات مهم هر بخش می باشد.

املاک کلنگی به سبب فرسودگی ساختمان دارای شرایطی متفاوت در مقایسه با املاک دیگر در بازار مسکن می باشند که باید در زمان معامله و انتخاب ملک به آنها توجه کامل تا بتوان مشکلات کمتری را متحمل شد. این گونه املاک مانند هر انتخاب دیگری مزایا و معایبی را به طور همزمان دارد و تنها می توان به گونه ای پیش رفت که این شرایط به سود ما پیش برود.

همانطور که در ابتدا گفتیم داشتن اطلاعات بیشتر باعث ضرر کمتر می شود. به همین دلیل در ادامه به طور مفصل مسائلی که در زمان خرید و فروش املاک کلنگی باید در نظر گرفت را از دو منظر حقوقی و کیفی ملک بررسی خواهیم کرد.

بیش تر بخوانید:

هرچه سن ساختمان بیشتر شود فرسودگی بیشتری را به چشم خواهد دید. املاک کلنگی نیز به دلیل فرسودگی و سن بالای آن دارای شرایط متفاوتی از نظر خرید و فروش هستند و مسائل حقوقی و مشکلات خاص خود را دارند. کسب اطلاعات بیشتر از این موارد و بررسی به موقع آن ها پیش از اقدامی جهت انجام معامله شرطی ضروری محسوب می شود و موجب خنثی شدن مشکلات بسیار زیادی در آینده برای افراد می شوند.

مهم ترین موارد مهم حقوقی املاک کلنگی

در ادامه به صورت کوتاه و مختصر نکات مهم حقوقی املاک کلنگی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

ملک موروثی:

در بیشتر موارد املاک کلنگی به صورت موروثی هستند و وراث ملک قصد فروش آن را دارند. اگز در این شرایط قرار گرفتید، پیش از انجام معامله مطمئن باشید اطلاعات درست و کاملی از قوانین مربوطه به خرید املاک موروثی دارید و حتما با تمامی وراث ملاقات داشته باشید و از رضایت همه آن ها مطمئن شوید.

بررسی آرای کمسیون های های مرتبط:

پیش از انجام معامله باید حتما آرای کمیسیون‌های مرتبط و مؤثر در معاملات ملکی را مورد بررسی قرار دهید. برخی از مهم ترین آن ها موارد زیر هستند:

ماده ۵ شهرداری (تعیین نوع کاربری ملک)

کمیسیون ماده ۷ شهرداری (متصدی تعیین کاربری ‌های فضای سبز، باغ، باغچه و …)

کمیسیون ماده ۱۲زمین شهری ( متصدی تعیین نوع زمین مانند دایر، بایر، متروکه و …)

کمیسیون ماده ۱۰۰ (برای تعیین وضعیت ابنیه، میزان تخلفات، تغییر کاربری، ساخت با پروانه و یا بدون پروانه و…)

ملک دارای پرونده قضایی:

به هیچ عنوان اقدامی نسبت به انجام معامله املاک دارای پرونده قضایی نکنید و از خرید آن ها صرف نظر کنید.

دارای سند جدید:

با توجه به اینکه در خصوص املاک کلنگی صحبت می کنیم، داشتن سند جدید یکم غیرمعمول می باشد. املاک کلنگی به دلایل متعددی از جمله مصادره ‌ای بودن ملک، وراثتی بودن ملک، تفکیک، افراز و یا تفکیک ملک مشاع دارای اسناد جدید می باشند که تمامی این موارد نیازمند بررسی های بیشتر و کسب اطمینان از شرایط موجود می باشد.

ملک متروکه:

اگر ملک مورد نظر رها شده و به صورت متروکه می باشد، مراقب کلاهبردای فروشنده و جعل اسناد باشید.

معاملات وکالتی:

توصیه می کنیم از معامللات وکالتی پرهیز کنید و در صورت ضرورت این نوع از معامله حتما مبایعه نامه معتبری را نیز تظیم کنید.

بررسی املاک کلنگی از نظر کیفی

هر ملکی که قصد معامله آن را دارید باید از نظر کیفیت ملک و شرایط آن مورد بررسی قرار گیرد، این بررسی در معاملات املاک کلنگی اهمیت بیشتری نیز دارند. در بررسی کیفی ملک ملاک های مهمی را باید در نظر بگیرید. مهم ترین مواردی که باید مد نظر بگیرید موارد زیر می باشند:

  • نوع بافت منطقه
  • شرایط فرهنگی منطقه
  • رونق خرید و فروش در منطقه
  • آینده منطقه و میزان رشد آن
  • اداری، تجاری یا مسکونی بودن موقعیت ملک
  • شناسایی پهنای ملک در طرح تفصیلی شهرداری و بررسی میزان عقب نشینی ملک و تراکم مجاز در آن منطقه
  • محدودیت های ساخت و ساز در منطقه به سبب عواملی مانند قرار داشتن در مجاورت مکان هایی مانند پادگان های نظامی
  • وجود قنات در زیر ملک
  • قرار گیری ملک در طرح و یا در مجاورت طرح های عمرانی شهرداری
  • شرایط آب و هوایی و نوع خاک منطقه

بررسی سن ساختمان:

سن املاک کلنگی یکی از ملاک های مهمی است که از ابتدای مقاله به آن اشاره کرده ایم. در بررسی کیفی هم باید به آن توجه کافی داشته باشید. حالا در این قسمت به طور کامل آن را بررسی می کنیم.

خانه های کلنگی دارای درجات مختلفی از فرسودگی هستند و در نتیجه شرایط متفاوتی را برای آن ها شاهد هستیم. به این صورت که هر چه سن ساختمان و میزان فرسودگی آن بالاتر باشد امکان زندگی در آن کمتر می باشند و قابلیت سکونت نخواهد داشت.

در این صورت خرید و سرمایه گذاری روی این گونه املاک باید تنها با هدف تخریب و نوسازی ملک صورت گیرد. چرا که بازسازی این گونه املاک در بسیاری موارد امکان پذیر نبوده و یا اینکه هزینه بسیار زیادی را باید برای آن ها صرف کرد و این اصلا به صرفه نیست.

بررسی متراژ زمین و فرم آن:

فرم زمین تاثیر زیادی بر موقعیت و حتی ارزش ملک خواهد داشت. برای این منظور می توان موارد زیر را مورد ارزیابی قرار داد:

متراژ زمین:

هرچه متراژملک بالاتر باشد قیمت بالاتری را تجربه خواهد کرد و برای انجام پروژه های ساختمان و ایجاد واحد های جدید مناسب تر خواهد بود.

فرم زمین و میزان قناسی آن:

هرچه فرم زمین بهتر باشد، برای واحد های مسکونی جدید نقشه بهتری را می توان پیاده سازی کرد.

عرض زمین:

هر چه عرض زمین مربوطه بزرگتر باشد، امکان ایجاد واحد های بیشتر در یک طبقه، و یا ایجاد واحد های تجاری در طبقات همکف برای سازنده فراهم بوده و در نتیجه برای طراحی ساختمان مناسب تر خواهد بود. معمولا این گونه زمین ها به دلیل عرض بزرگتر قیمت بالاتری را نیز تجربه می کنند.

چند بر بودن زمین:

این مورد مورد نیز مشابه عرض زمین تاثیر بسزایی بر طراحی ساختمان، میزان نورگیری واحد ها و همچنین قیمت ملک دارد. لذا خانه های کلنگی چند بر گزینه خوبی برای ساخت و ساز و اجرای پروژه های مسکونی می باشد.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

1 + 5 =

فهرست