عمر مفید ساختمان

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

ساختمان ها نیز مانند تمام اجسام ساخته دست انسان دارای عمر مفیدی می باشد که پس از آن رو به فرسودگی می رود. محاسبه کردن عمر مفید ساختمان و آشنایی با آن می تواند به شما کمک شایانی کند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی عمر مفید ساختمان و ضرورت محاسبه آن می پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر مفید ساختمان چیست؟

شرایط یک بنا و ساختمان با معیارهای مختلف سنجیده می شود. یکی از مهم ترین معیارهای سنجش، عمر مفید ساختمان می باشد. جهت تعریف عمر مفید ساختمان می توانیم بگوییم به معنای دوام و زیبای ساختمان طی سال های استفاده از آن می باشد.

لازم است بدانید که این معیار به عنوان یک معیار سنجش شرایط بنا نشان دهنده چگونگی وضعیت ساختمان از نظر زیبایی، ایمنی و استحکام، لزوم تعمیرات اساسی، منطبق بودن بنا با امکانات بروز و موجود در بازار می باشد.

با توجه به مطلب گفته شده با دانستن سن ساختمان و مقایسه آن با عمر مفید می توان متوجه میزان هماهنگی ساختمان با استاندارد های لازم برای زندگی، شد. همچنین می توان از آسایش و رفاه و امنیت ساکنین اطمینان لازم را کسب کرد. به همین دلیل بررسی و تعیین عمر مفید ساختمان اهمیت زیادی دارد و ضروری می باشد.

عمر مفید ساختمان به عوامل بسیار زیادی وابسته می باشد. به طور مثال حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل موجب تسریع روند کاهشی عمر مفید می باشد. یعنی ساختمانی که این حوادث را تجربه کرده است بسیار سریع تر از انتظار به پایان عمر مفید خود می رسد.

بیش تر بخوانید:

ضرورت محاسبه عمر مفید ساختمان

در ابتدای مقاله گفتیم که یکی از معیار های مهم و اساسی سنجش شرایط یک ساختمان سن آن و مقایسه آن با عمر مفید آن می باشد. عمر مفید ساختمان به معنای مدت زمان بهره وری از ساختمان مورد نظر می باشد و می تواند یکی از عوامل موثر بر قیمت آن باشد.

لازم است بدانید ساختمان هایی که تازه ساز هستند و عمر چندانی از زمان ساخت آن ها نگذشته است دارای استاندارد های لازم برای زندگی هستند و به دلیل داشتن امکاناتی بهتر و بروز تر از قیمت های بالاتری برخوردار می باشند.

در مقابل برخی ساختمان ها که زمان زیادی از ساخت آن ها گذشته است و تحت عنوان کلنگی خرید و فروش می شوند از قیمت های کمتری برخوردار بوده و در برخی مواقع تنها به عنوان زمین فروخته می شوند.

عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم عمر مفید ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد و تحت تاثیر آن ها می باشد. در این قسمت به بررسی عوامل موثر و تاثیر آن ها بر روی عمر مفید ساختمان می پردازیم.

عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان را می توان به دو دسته عوامل طبیعی و عوامل اجرایی تقسیم بندی کرد. عوامل طبیعی مربوط به شرایط محیطی و پس از ساخت ساختمان در طول مدت می باشد و عوامل اجرایی مربوط به اشتباهات پیش از ساخت ساختمان می باشد.

هر دو دسته می توانند به طور چشم گیری بر عمر مفید ساختمان موثر باشند. مهم ترین عوامل موثر بر عمر مفید که می توانند به صورت چشم گیری موجب کاهش عمر آن شوند عوامل زیر می باشند:

  • رطوبت
  • شرایط آب و هوایی منطقه
  • اختلاف دمای شب و روز
  • خطا های طراحی
  • خطاهای ساخت در زمان اجرای طرح
  • عدم بهره ‌برداری صحیح از ساختمان

همانطور که مشخص است سه مورد اول مربوط به عوامل طبیعی و سه مورد بعدی مربوط به عوامل اجرایی می باشند. در ادامه به بررسی مختصر هرکدام می پردازیم.

رطوبت

اصلی ترین عامل طبیعی موثر بر عمر مفید ساختمان رطوبت می باشد. رطوبت می تواند از طریق بارش برف و باران، آب های زیر زمینی و نم زدگی ناشی از این ها بر مصالح بکار رفته در ساختمان و در نتیجه عمر بنا تاثیر گذاشته و به مرور از کیفیت ساختمان کم کند.

همنچنین از راه های دیگری مانند نفوذ رطوبت از کف و سقف خانه و یا حتی شرایط آب و هوایی منطقه و رطوبت موجود در هوا موجب تسریع فرآیند تخریب مصالح و در نتیجه کاهش عمر مفید ساختمان می شود.

شرایط آب و هوایی منطقه

شرایط آب و هوایی مانند هوای شرجی و رطوبت زیاد در هوا و یا بارندگی خیلی زیاد یا خیلی کم از عوامل موثر بر کاهش عمر مفید ساختمان محسوب می شوند.

اختلاف دمای شب و روز

در مناطق کویری شاهد اختلاف زیاد دمای شب و روز هستیم. افزایش دما موجب انبساط مصالح و کاهش دما موجب انقباض مصالح می شود. در صورتی که دما به طور مرتب و به دفعات زیاد تغییر کند، شاهد تغییرات حجمی مصالح ساختمان خواهیم بود.

در نتیجه عمر مفید ساختمان کاهش یافته و روند فرسایش ساختمان تسریع می یابد.

خطاهای طراحی

ساخت بنا شامل مراحل طراحی و اجرایی می باشد که در هر دو مرحله می توانیم شاهد نواقصی باشیم که می تواند بر کیفیت ساخت ساختمان و پس از آن بر عمر مفید ساختمان تاثیر گذار باشد.

خطا های طراحی به دلیل آنالیز ها و بررسی های اشتباهی که در زمان طراحی رخ می دهد به وجود می آید و از همان ابتدای کار می تواند بر عمر مفید ساختمان اثری منفی بگذارد.

خطاهای ساخت در زمان اجرای طرح

در موارد بسیاری طراحی هیچ موردی ندارد و به طور دقیق و درست می باشد. اما مهندسین و گروه اجرایی ممکن است با اشتباهاتی در زمان ساخت بنا موجب کاهش عمر مفید آن شوند.

کوچک ترین اشتباهی در زمان ساخت می تواند به نقضی در ساختمان تبدیل شود. همین موضوع باعث کاهش کیفیت و در نهایت کاهش عمر مفید ساختمان شود.

عدم بهره ‌برداری صحیح از ساختمان

یکی دیگر از عوامل اجرایی که موجب کاهش عمر مفید ساختمان می شود، عدم بهره برداری صحیح از ساختمان می باشد.

این موضوع به این معناست که چگونگی استفاده از ساختمان نیز امری مهم و تاثیر گذار می باشد که باید در زمان تعیین عمر مفید ساختمان در نظر گرفته شود.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست − یک =

فهرست