عوامل موثر بر قیمت گذاری ملک

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

نحوه قیمت گذاری و عوامل موثر بر ارزش ملک یکی از مواردی می باشد که برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی دارد. در زمان های مختلف ممکن است فردی قصد داشته باشد ارزش ملک خود را بداند. در این زمان است که آشنایی با نحوه قیمت گذاری بر روی ملک کمک کننده می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. اگر شما هم به قیمت گذاری بر روی ملک علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی عوامل موثر بر ارزش ملک

ارزش ملک با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود و در بازار مسکن قیمت ملک با توجه به معیار های متفاوت تعیین خواهد شد و عوامل زیادی بر آن تاثیر دارد. البته در بسیاری از مواقع نیز شاهد قیمت گذاری های نامتعارف در بازار هستیم که می تواند موجب سردرگمی افراد شود.

اما به صورت کلی می توانیم بگوییم که ارزش ملک بر اساس معیارهایی تعیین می شود که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. شما می توانید در زمان خرید و فروش این معیارها را مد نظر قرار دهید و با توجه به آن ها پیش بروید و بر آگاهی خود تکیه کرد.

بد نیست بدانید بسیاری از افراد به منظور تعیین قیمت ملک خود به دفاتر مشاور املاک مراجعه می کنند و درخواست کارشناسی ملک را دارند. مراجعه به دفاتر املاک و استفاده از کمک آن ها در بسیاری مواقع گزینه مناسبی می باشد اما آشنایی با نحوه قیمت گذاری ملک و عوامل موثر بر آن خالی از لطف نبوده و در صورت آگاهی از نکات مربوطه می توانید با اطمینان بیشتری در معاملات ملکی وارد شوید.

بیش تر بخوانید:

متراژ و زیربنای ملک

تناسب قیمت ملک با متراژ و زیربنای آن امری مسلم است. یعنی هرچه متراژ بالاتر برود، قیمت نیز افزایش خواهد داشت. برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید در تمامی خانه ها و محله ها قیمت متناسب با متراژ افزایش پیدا نمی کند.

در محله هایی که افراد از نظر سطح اقتصادی در رده پایین تری قرار دارند خانه هایی با متراژ بالا به راحتی خرید و فروش نمی شوند. این موضوع دلایل متعددی دارد از جمله این که در این محله ها ذهنیت مثبتی نسبت به ساکنین خانه هایی با متراژ بالا وجود نداشته و همچنین افراد محل نیز به راحتی توانایی خرید این گونه املاک را ندارند.

این دلایل موجب می شود که خانه هایی با متراژ بالا در مقایسه با دیگر خانه های محل افزایش قیمت چندانی را تجربه نکنند. همین موضوع دلیلی بر این است که قیمت ملک متناسب با متراژ افزایش نخواهد داشت.

اما در مجموع می توان قیمت ملک و متراژ آن را متناسب دانست یعنی خانه هایی با متراژ بالاتر قیمت بالاتری را تجربه می کنند. این موضوع در خانه های ویلایی و آپارتمانی هر دو صدق کرده و موجب بالا بودن قیمت ملک مورد نظر خواهد بود.

محله و منطقه قرارگیری ملک

با مشخص بودن محله و منطقه می توان به راحتی محدوده قیمت مشخصی برای املاک تخمین زد. منطقه ملک و میزان پیشرفت آن در گذشته و آینده، تعداد معاملات ملکی منطقه و همچنین شرایط فرهنگی و سبک زندگی ساکنین آن محدوده، تاثیر مستقیمی بر قیمت ملک دارد و با بهبود شرایط منطقه، قیمت ملک نیز افزایش می یابد.

عوامل متعددی از منطقه و محله در قیمت گذاری و تعیین قیمت ملک موثر می باشد. برخی از مهم ترین عوامل که در تعیین قیمت تاثیرگذار هستند موارد زیر می باشند:

  • شرایط فرهنگی منطقه
  • امنیت
  • امکانات رفاهی محدوده مورد نظر
  • دسترسی های منطقه
  • آب و هوای منطقه
  • وجود و یا عدم وجود گسل در آن محدوده
  • نزدیکی به مراکز دولتی خاص

بسیار واضح است که این عوامل به چه شکل بر قیمت املاک منطقه تاثیرگذارند. به طور مثال داشتن امنیت موجب افزایش قیمت و وجود گسل در آن محدوده موجب کاهش قیمت املاک می شود.

سند ملک

وضعیت سند ملک نیز بر قیمت نهایی ملک تاثیر مستقیم دارد. املاک با توجه به وضعیت سند به چندین دسته تقسیم می شوند. برخی از املاک دارای سند نیستند و برخی دارای انواع مختلفی از سند مانند سند تک برگ، سند مشاع، سند اوقافی و…. می باشند.

در نتیجه ملک با توجه به نوع سندی که دارد می تواند از ارزش بالاتر و یا کمتری بهره مند شود. در این میان اسناد تک برگ در مقایسه با دیگر انواع سند های ملکی از ارزش بالاتری برخوردار بوده و نرخ معاملاتی املاک مربوطه سطح بالاتری را تجربه می کند.

در مقایسه با املاک سنددار، در برخی موارد شاهد املاک فاقد سند و معاملاتی به صورت قولنامه ای و یا وکالتی هستیم که این نوع از خانه ها و یا املاک به سبب نداشتن سند معتبر از ارزش پایین تری برخوردار بوده و در نتیجه خرید و فروش سخت تری را در پی دارند.

تراکم واحد های ساختمان

منظور از تراکم واحد های ساختمان، تعداد واحد های موجود در کل مجموعه می باشد. اگر برایتان سوال است که تراکم واحد چه تاثیری بر قیمت گذاری ملک دارد باید بگوییم تراکم واحد ها در ساختمان با تعداد افراد و جمعیت ساکن در آن تاثیر مستقیمی دارد و با بالا بودن تعداد واحد ها شاهد افزایش جمعیت ساکن و مشکلات جانبی این موضوع خواهیم بود.

با توجه به این موضوع خانه هایی که در طبقات به صورت تک واحدی تعریف شده اند و ساختمان از تعداد واحد های کمتری برخوردار است، در پروسه قیمت گذاری از قیمت بالاتری برخوردار هستند. در مقابل می توان گفت هر چه تعداد واحد های موجود در یک طبقه بالاتر باشد از ارزش ملک کاسته خواهد شد.

نمای بیرونی ملک

نمای بیرونی ساختمان با توجه به این که از چه متریالی برای ساخت آن استفاده شده باشد تاثیری مستقیمی بر قیمت ملک دارد. نماهای مختلفی از جمله سیمان و سنگ، کامپوزیت، چوب و… برای ساختمان وجود دارد که هر چه جنس مصالح بکار رفته در نمای ساختمان و طراحی آن بهتر باشد، قیمت بالاتری برای ملک انتطار می رود.

فرم زمین ملک

اکثر ساختمان ها دارای زمین هایی با فرم مشخص هستند و در زمان ساخت شاهد پرتی کمتری را برای آن ها هستیم. اما در برخی پروژه ها نیز به دلیل طراحی شهری و خیابان کشی ها فرم زمین متناسب نبوده و ساختمان مورد نظر پرتی و قناسی زیادی دارد که این مورد به عنوان یک نکته منفی تاثیر بدی بر ملک گذاشته و موجب کاهش قیمت آن می شود.

چشم انداز

هرچه چشم انداز ملک زیباتر باشد، در پروسه قیمت گذاری ملک قیمت بالاتری خواهد داشت.

چند بر بودن ملک

منظور از چند بر بودن ساختمان قرارگیری ملک در نبش کوچه ها و خیابان ها می باشد به طوری که دو یا چند ضلع از ساختمان در راستای کوچه و یا خیابان قرار دارد. این گونه ساختمان ها قیمت بیشتری در مقایسه با خانه های مجاور و وسط کوچه دارند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم چند مورد دیگر تیز بر قیمت گذاری ملک تاثیرگذار هستند. به طور مثال:

  • معماری خانه
  • جانمایی ساختمان یا واحد مورد نظر
  • طبقه قرارگیری واحد
  • قرارگیری در خیابان های اصلی
  • رونق خرید و فروش در محدوده ملک
  • سازنده و کیفیت ساخت پروژه های انجام شده توسط او
  • جهت گیری ساختمان و میزان نور خانه
  • امکانات رفاهی ساختمان
  • ارزش املاک با شرایط مشابه
  • جنس سقف خانه
  • مصالح بکار رفته در ساخت بنا

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

10 + 11 =

فهرست