محاسبه عوارض ساختمان

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

عوارض ساختمان که توسط شهرداری دریافت می شود جزو نکات حقوقی مربوط به تمامی املاک می باشد. در زمان سند زدن و یا انتقال آن باید پرداخت شود. در این مقاله به بررسی عوارض ساختمان و نحوه محاسبه آن می پردازیم. اگر شما هم علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض ساختمان هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض ساختمان چیست؟

در تمام دنیا، هر ساختمانی که ساخته می شود، سازنده باید عوارضی را تحت عنوان عوارض ساختمان، به شهرداری پرداخت نماید.

اما مهم ترین سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که عوارض ساختمان چیست و به چه معناست؟ برای تعریف عوارض ساختمان باید بگوییم در سال 1347، به جهت تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه معابر، ساخت پارک ها، میدان ها و پیشبرد طرح های عمرانی، قانون نوسازی و عمران شهری تصویب شد.

طبق این طرح، شهرداری موظف شد تا در قبال برنامه ‌های اجرایی از مردم عوارض دریافت نماید. عوارض اصلی ترین منبع درآمد شهرداری برای اجرای طرح های خود می باشد.

همانطور که گفتیم در ابتدای ساخت یک ساختمان باید عوارض آن پرداخت شود و یکی از دلایل وجود ساختمان های نیمه کاره در سطح شهر همین موضوع است که سازنده، هزینه عوارض شهرداری را در نظر نگرفته است.

نکته مهم و قابل توجه در خصوص عوارض ساختمان این است که شامل تمامی خانه ها و اراضی می باشد. مبلغ عوارض در زمان سند زدن و یا انتقال آن توسط شهرداری محاسبه و از مالکین دریافت خواهد شد.

بد نیست بدانید تمامی افراد موظف به پرداخت مبالغ تعیین شده می باشند و در غیر اینصورت علاوه بر جریمه، اجازه ساخت و ساز و یا انتقال سند داده نمی شود.

انواع عوارض شهرداری

عوارض ساختمان که عوارض نوسازی و عمران شهری نیز شناخته می شود تنها عوارضی نیست که توسط شهرداری دریافت می شود. در ادامه عوارض دریافتی توسط شهرداری را بررسی می کنیم.

عوارض نوسازی و عمران شهری

با این عوارض آشنا شدید اما لازم است بدانید که عوارض نوسازی و عمران شهری فرودین ماه هر سال اعلام می شود. همانطور که پیش تر اشاره کردیم تمامی خانه ها و اراضی مشمول پرداخت این عوارض می باشند.

در صورت پرداخت به موقع این عوارض شما به عنوان یک فرد خوش حساب مشمول تخفیف 10 درصدی خواهید شد. اما در مقابل اگر در مدت زمان مقرر شده عوارض پرداخت نشود، جریمه 9 درصدی دیرکرد به مبلغ قبلی عوارض اضافه خواهد شد.

عوارض مدیریت خدمات پسماند

همانطور که می دانید مدیریت جمع آوری و دفع پسماند ها در تمامی شهرها به عهده شهرداری ها می باشد. به همین دلیل شهرداری عوارض مدیریت خدمات پسماند را به منظور خدمات رسانی در شهرها از مردم دریافت می کند.

عوارض مدیریت خدمات پسماند بر اساس معیارهای زیر تعیین و محاسبه می گردد:

  • قیمت پایه
  • ارزش منطقه ای
  • مساحت

عوارض کسب و پیشه

مغازه ها و واحد های تجاری در سطح شهر نیز مشمول پرداخت عوارض به شهرداری می باشند. عوارض کسب و پیشه از تمامی واحد های تجاری در ابتدای کار و زمان افتتاح واحد دریافت می شود

پس از دریافت اولین عوارض کسب و پیشه، عوارض های بعدی به صورت سالانه از کاسبان دریافت می شود و در صورت عدم پرداخت عوارض به اتحادیه های مربوطه گزارش و توسط آن ها پیگیری خواهد شد.

نحوه تعیین عوارض نوسازی و عمران شهری

عوارض نوسازی مبلغ واحد و مشخصی برای تمامی شهر ها ندارد و برای شهرهای مختلف متفاوت می باشد. این عوارض در شهر های مختلف بر اساس فرمول هایی مشخص تعیین می شود.

وزارت کشور مسئول تعیین فرمول های محاسبه عوارض نوسازی می باشد. پس از تعیین توسط وزارت کشور به شوراهای اسلامی ابلاغ می شود و توسط آن ها بررسی و تایید می شود.

در ابتدا گفتیم که مبلغ عوارض ساختمان ها و یا اراضی ها، در شهرهای مخلتف متفاوت می باشد و اساس تعیین آن ارزش منطقه ای املاک یا همان ضریب p می باشد که با افزایش و یا کاهش آن در شهر های مختلف، مبلغ عوارض مربوطه تغییر خواهد کرد.

اما می توان گفت که در مجموع در تمامی شهر ها معیار های تعیین ارزش ملک و یا زمین مشابه می باشد و شامل موارد زیر است:

  • تعیین موقعیت ملک در دفترچه ارزش معاملاتی دارایی
  • مساحت زمین
  • پهنه ملک
  • مساحت جبهه و پشت جبهه (تا سال 91)
  • مشخصات ساختمان شامل سن ساختمان، تعداد طبقات، متراژ، نوع کاربری و…

منظور از P در عوارض ساختمان

منظور از این حرف، که به معنای قیمت منطقه ای است، ارزش معاملات عرصه و اعیان در همه فرمول‌ های محاسبات عوارض ساختمان و بها، خدمات و … است. کمیسیون تقویم املاک در سال 1397 این بخش را به تصویب رساند.

فرمول محاسبه عوارض شهرداری

عوارض شهرداری برای زمین و ملک، به یک شکل محاسبه شده و تنها در فرمول مربوطه باید ارزش ساختمان (اعیان) و یا ارزش زمین (عرصه) را درج کرد. اما باید توجه کنید همانطور که اشاره کردیم در صورت دیرکرد پرداخت به مبلغ بدست آمده، 9 درصد جریمه افزوده می شود و در صورت پرداخت به موقع 10 درصد از آن کم می شود.

بیش تر بخوانید:

 

% 1.5 × ارزش ملک = عوارض نوسازی

ارزش زمین + ارزش ساختمان = ارزش ملک

قیمت منطقه ای × مساحت زمین = ارزش زمین

(قیمت بنا × % 30 ارزش معبر) × مساحت مشمول ساختمان = ارزش ساختمان

عدم پرداخت عوارض شهرداری

علاوه بر جریمه های سالیانه که در بالا به آن اشاره شد، در صورت پرداخت نشدن عوارض و بالا رفتن بدهی فرد، این موضوع به شرکت برق اطلاع داده شده و این شرکت با ارسال اخطاریه، مدت 2 ماه به فرد مورد نظر فرصت پرداخت می دهد.

در صورت پرداخت نشدن عوارض تعیین شده برق ملک مربوطه قطع خواهد شد. در مواردی نیز ملک مربوطه به منظور تامین هزینه های عوارض مصادره خواهد.

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

یک × یک =

فهرست