وجه التزام در معاملات ملکی چیست؟

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

مفاهیم مختلفی در معاملات ملکی و در بازار مسکن وجود دارد که اگر فردی قصد ورود به این بازار و انجام معامله در آن را دارد باید با این مفاهیم آشنا باشد. یکی از مواردی که در معاملات ملکی وجود دارد و باید با آن آشنا باشید وجه التزام است. در این مقاله به بررسی وجه التزام در معاملات ملکی می پردازیم. با ما همراه باشید.

وجه التزام چیست؟

در تمامی قراردادهای معاملاتی طرفین قرارداد متعهد می شوند که برخی اقدامات را در جهت قرارداد و معامله صورت گرفته، انجام دهند. اما در برخی مواقع افراد به دلایلی از انجام تعهدات خود سر باز زده و در انجام آن ها کوتاهی می کنند. به همین دلیل بر طبق قانون برای متعهد ماندن افراد مبلغی را به عنوان جریمه در نظر گرفته اند که در صورت انجام ندادن تعهدات درج شده در قرارداد باید توسط فرد پرداخت شود.

این مورد مربوط به هر دو طرف قرارداد بوده و امکان اجرای آن برای تمامی قرارداد های معاملاتی از جمله معاملات ملکی قابل اجرا می باشد.

به این مبلغی که تعیین می کنند و در زمان عدم تعهد به قرارداد بسته شده و مفاد درج شده در آن باید پرداخت شود را وجه التزام می گویند.

به عبارتی جریمه تاخیر در انجام تعهد یا انجام ندادن تعهد در قراردادها را وجه التزام می گویند که برای اجرای آن باید این مورد و مبلغ مربوط به آن؛ در قرارداد مربوطه درج شده باشد و تنها در این صورت قابل پیگیری می باشد.

بیش تر بخوانید:

برای تعیین وجه التزام در قرارداد مدنظر خود باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید و به آن توجه کنید:

  • اگر وجه التزام در قرارداد درج نشود؛ حتی در صورت عدم پایبندی یکی از طرفین به تعهدات خود این مورد قابل پیگیری نخواهد بود.
  • در صورتی وجه التزام قابل پیگیری و دریافت می باشد که فرد طلب کننده به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده باشد.
  • وجه التزام با خسارت تادیه متفاوت می باشد.
  • وجه التزام اگر به صورت دیگری و با استفاده از عبارات دیگر در قرارداد درج شود؛ ممکن است قابل دریافت نباشد.
  • وجه التزام می تواند بسیار موثرتر و مفید تر از چک و سفته در قراردادها واقع شده و افراد را ملزم به اجرای تعهدشان کند.

تفاوت وجه التزام و خسارت تادیه

لازم است بدانید وجه التزام و خسارت تادیه (ضرر و زیان) متفاوت هستند و اگر فکر می کردید این دو مشابه هستند باید بگوییم اشتباه می کردید.

واژه تادیه از دین و تعهد گرفته شده است و خسارت تادیه به معنی ضرر و زیان ناشی از عدم انجام آن تعهد می باشد. به عبارتی اگر بر اثر عدم پایبندی به تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد دیگری دچار ضرر و زیان شود بر اساس قانون باید فرد خاطی نسبت به جبران خسارت وارده اقدام کرده و ضرر و زیان وارد شده به فرد مقابل را بر طرف کند.

در مجموع می توان وجه التزام را جریمه ای برای عدم اجرای تعهد طرفین بیان کرد و خسارت تادیه را وجه قابل پرداخت برای جبران خسارت وارد شده ناشی از عدم اجرای تعهد دانست.

در صورتی که در قرارداد بسته شده وجه التزام درج نشده باشد و یکی از طرفین به عهد خود پایبند نباشد فرد مقابل باید با مراجعه به دادگاه ضرر و زیان خود را اثبات کند تا بتواند مبلغ مربوط به خسارت تادیه را دریافت کند.

در صورت پرداخت وجه التزام؛ تکلیف تعهد اجرا نشده چیست؟

همان طور که از ابتدای مقاله گفتیم وجه التزام جریمه ای است که برای متعهد نبودن طرفین قرارداد دریافت می شود. حال این سوال مطرح می شود که اگر مبلغ مربوط به وجه التزام از فرد مقابل دریافت شود تکلیف قرارداد و تعهدات قابل انجام آن قرارداد چه می شود؟

ماده ۳۹ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب سال ۱۳۵۵ مقرر داشته است:

»هرگاه در سند برای تأخیر انجام تعهد، وجه التزام معین شده باشد، مطالبه وجه التزام مانع مطالبه اجرای تعهد نمی باشد، ولی اگر وجه التزام برای عدم انجام تعهد مقرر شده باشد متعهدله فقط می تواند یکی از آن دو را مطالبه کند. «

با توجه ماده قانونی بالا؛ این مورد در برخی از دادگاه ها به گونه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد که فرد خاطی اجازه دارد با پرداخت وجه التزام از انجام تعهد مربوطه سر باز زند. و به عبارتی با پرداخت وجه التزام؛ تعهد صورت گرفته دیگر قابل پیگیری نمی باشد.

برای رفع این مشکل افراد می توانند در زمان عقد قرارداد و تعیین وجه التزام؛ الزامی بودن انجام تعهد را حتی در صورت پرداخت وجه التزام را نیز درج کنند. به این صورت که در قرارداد باید ذکر شود که وجه التزام و تعهد اصلی قابل جمع بوده و متخلف نمی تواند با پرداخت وجه مربوط به جریمه از انجام تعهد خود سرباز زند.

تعیین وجه التزام در مفاد قرارداد

قراردادها و معاملات ملکی در بازار مسکن بسیار وسیع بوده و تنوع زیادی دارد. در این قسمت مهم ترین مواردی که می توان برای آن ها وجه التزام تعیین کرد را نام می بریم:

  • اگر در قراردادهای پیش فروش سازنده در موعد معين عملیات اجرایی ساختمان را تمام نكند
  • اگر سازنده و یا فروشنده واحدهاي ساخته‌ شده و یا معامله شده را در موعد مشخص و درج شده در قرارداد تحويل ندهد
  • اگر فروشنده و یا خریدار در زمان تعیین شده برای انتقال سند ملک مورد معامله مراجعه نکند
  • اگر سند ملک در زمان تعیین شده آماده نباشد
  • اگر سازنده برای ملک ساخته شده گواهی پايان كار نگيرد
  • عدم تخلیه به موقع ملک در قراردادهای اجاره
  • برای پرداخت و بازگشت به موقع مبلغ رهن ملک توسط مستاجر و یا موجر

لازم است بدانید میزان و مبلغ وجه التزام که در قرارداد درج می شود کاملا بین طرفین قرارداد توافقی می باشد.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

سیزده − یک =

فهرست