رکورد تورمی مسکن به چه معناست؟

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

به احتمال زیاد شما اصطلاح رکورد تورمی را شنیده اید. مفهوم رکورد تورمی که در مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری به وفور استفاده می شود به معنای است که شرایط بازارها بسیار نامساعد بوده و روند نامطلوبی را طی می کند. رکورد تورمی در تمامی بازارها وجود دارد و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم زیادی بر روی سرمایه گذاران می گذارد. بازار مسکن نیز این موضوع مستثنی نیست. در این مقاله به بررسی رکورد تورمی بازار مسکن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اگر شما هم در بازار مسکن فعالیت می کنید و یا قصد ورود به آن را دارید حتما دغدغه های زیادی خواهید داشت. باید بدانید بازار مسکن در دوره های مختلف دچار تنش ها و شرایطی می شود که معاملات و سرمایه گذاری افراد را تحت الشعاع و تحت تاثبر خود قرار می دهد.

بنابراین آگاهی از آن ها ضروری می باشد و می تواند منجر به تصمیمات بهتر و اقدامات به موقع شود. برای بیان مفهوم رکود تورمی که موضوع مقاله ما می باشد باید ابتدا با مفهوم تورم و رکود آشنا شوید. با شناخت این دو می توان به راحتی درک درستی از رکود تورمی و تاثیر آن بر بازار مسکن داشت.

رکورد و رونق در بازار مسکن

لازم است بدانید بازار مسکن معمولا دوره های مختلف را در طول زمان و طور سیکلی و دوره ای تجربه می کند. به طوری که دوره رونق و رکود بازار در پی هم اتفاق افتاده و تقریبا برای تمامی تحلیل گران این بازار قابل پیش بینی می باشد.

در بازار مسکن به طور کلی دوره های زیر را شاهد هستیم که در هر دوره شرایط بازار تغییر کرده و روند معاملات متفاوت می شود:

  • دوره رونق بازار مسکن
  • دوره گذار از رونق به رکود
  • دوره رکود بازار مسکن
  • دوره گذار از رکود به رونق

با توجه به هدف اصلی و مشترک تمام سرمایه گذاران که سوددهی و افزایش سرمایه اولیه در این بازار می باشد باید بگوییم با توجه به شرایط کاملا متفاوت بازار مسکن در این دوره ها، خریداران و سرمایه گذاران نیز باید رویکرد متفاوتی را در پیش گیرند.

به طور مثال اگر بخواهیم یک مثال بزنیم که هم دوره های بالا را در بر بگیرد و هم شما به درستی متوجه موضوع شوید باید بگوییم بهترین زمان برای خرید ملک و ورود به بازار مسکن را می توان دوره گذار از رکود به رونق و همچنین اوایل دوره رونق دانست. چرا که در این زمان قیمت املاک در بازه زمانی کوتاهی تغییرات بسیاری خواهد داشت که می تواند سودآوری سرمایه را به همراه داشته باشد.

شرایط دوره رکود بازار مسکن

دوره رکورد مسکن که بسیاری از سرمایه گذاران از آن دل خوش ندارند، به طور معمول موجب می شود بازار مسکن با افت شدیدی مواجه شود و سرمایه گذاران کمتر اقدام به خرید و فروش کنند.

همانطور که مسلم است در این بازه تعداد معاملات بازار بسیار کاهش یافته و به طور معمول حضور خریداران واقعی و مصرفی را شاهد هستیم. شاید برایتان عجیب باشد ولی بر خلاف باور عموم مردم که تصور می کنند در دوره رکود کاهش قیمت مسکن را داریم، نرخ املاک با افزایشی هر چند اندک همراه است.

بیش تر بخوانید:

 

به عبارتی در دوره رکود با وجود کاهش معاملات ملکی، افزایش قیمت را شاهد هستیم. اما میزان تغییرات قیمت متفاوت بوده و معمولا کمتر از نرخ تورم می باشد.

به طور کلی در دوره رکود بازار مسکن اتفاقات زیر را شاهد هستیم:

  • افت سنگین تعداد معاملات ملک
  • افت اندک قیمت ها
  • عدم امکان فروش ملک با شرایط مناسب
  • کم شدن تعداد جواز به سازندگان و عرضه کنندگان مسکن
  • حضور خریداران مصرفی

با توجه به موارد بالا مشخص است که در دوره رکورد بازار مسکن قدرت خرید خریداران به طور چشم گیری کاهش می یابد. حال تصور کنید دوره رکورد بازار مسکن با تورم در اقتصاد کشور همراه باشد. در این شرایط وضع به طور چشم گیری بدتر خواهد شد.

تورم چیست؟

برای درک بهتر رکورد بازار مسکن و همراه شدن با تورم در اقتصاد کشور و به طور خلاصه رکورد تورمی، باید در ابتدا به طور دقیق با تورم آشنا شوید. اسم تورم به گوش همه ی ما رسیده است ولی اجازه دهید آن را به طور دقیق بررسی کنیم. به طور کلی می توان تورم را افزایش بی وقفه قیمت کالاها و خدمات دانست.

در برخی مواقع به سبب شرایط سیاسی و رویکردهای اشتباه اقتصادی شاهد رکود در بازار های مختلف و افزایش بیکاری ها هستیم. اما در همین شرایط و با این حال به سبب تورم موجود، افزایش قیمت ها را نیز تجربه می کنیم.

به عبارتی بازارها و عموم مردم از هر دو طرف با شرایط نامطلوبی همراه هستند. به طوری که قیمت ها در حال افزایش بوده و با رکود بازارها درآمد افراد با کاهش همراه است. این موضوع موجب کاهش قدرت و توان خرید مردم به سبب افزایش قیمت ها می باشد که برخی مواقع به صورت مستمر اتفاق می افتد و حاصل این شرایط افزایش تورم می باشد که تاثیر آن را بر همه جوانب زندگی مردم می توان شاهد بود.

به عبارتی زمانی که اقتصاد کشور با تورم همراه است می توان شرایط زیر را برای آن در نظر گرفت:

  • افزایش بی وقفه قیمت کالاها و خدمات
  • بی ارزش شدن دارایی مردم
  • کاهش قدرت و توان خرید مردم
  • عدم رونق بازارهای مختلف
  • بسته شده کسب و کارهای کوچک
  • افزایش بیکاری

رکود تورمی مسکن چیست؟

حال می رسیم به بررسی رکورد تورمی. باید بدانید رکود تورمی مسکن بیان کننده این است که در بازار به طور همزمان رکود و تورم را شاهد هستیم.به عبارتی کاهش تعداد معاملات از طرفی و افزایش قیمت املاک از طرف دیگر در حال وقوع است.

در شرایط عادی، در دوره رکود ثبات و یا افزایش اندک قیمت ها را شاهد هستیم در حالی که در رکود تورمی افزایش قیمت ها در مقایسه با شرایط مشابه بالاتر بوده و بر خلاف تصور عموم قیمت ها رشد بالایی دارند.

معمولا این رشد قیمت ها در دوره رکود ناشی از شرایط اقتصادی کشور و تاثیر بازارهای موازی مانند ارز بر بازار مسکن می باشد. اما چون قیمت ها در دوره پیشین و رونق بازار افزایش بالایی داشته است، بخش تقاضا قدرت کافی برای حضور در بازار را نداشته و درنتیجه رکود بازار مسکن را شاهد هستیم. به طور کلی در رکود تورمی شرایط زیر را برای بازارها شاهد هستیم:

  • افزایش قیمت مسکن
  • کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن
  • نوسانات شدید در بازارهای موازی مانند بازار ارز
  • کاهش قدرت خرید مردم
  • افزایش قیمت مصالح
  • کاهش ساخت و ساز

در مجموع رکود تورمی را می توان عمیق ترین حالت رکود در بازار مسکن دانست. چرا که با گذر زمان به سبب تورم و افزایش قیمت ها توان مردم برای خرید شدیدا کاهش یافته و این خود عاملی است که بر رکود بازار دامن می زند.

از بین رفتن رکورد تورمی

با توجه به اینکه توضیح دادیم در شرایط رکورد تورمی امکان خرید ملک و سرمایه گذاری در بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طرفی و همچنین تورم حاکم بر اقتصاد کشور بسیار کم می شود. در این شرایط تنها عاملی که می تواند رکود تورمی را از بین ببرد افزایش درآمد مردم و یا همخوانی درآمد آن ها با تورم خواهد بود. در این شرایط با افزایش قدرت خرید مردم شاهد رونق بازار مسکن و از بین رفتن رکود تورمی و چرخه معیوب آن خواهیم بود.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

16 + هفده =

فهرست