چگونگی استعلام وکالت نامه فروش ملک

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه

در معاملات ملکی، راه های مختلفی جهت فروش و یا خرید ملک وجود دارد. فروش وکالتی یکی از این راه ها می باشد. در فروش وکالتی شما با یک وکالت نامه فروش ملک روبه رو هستید که باید از درستی و قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنید. در این مقاله بررسی می کنیم که چگونه می توان وکالت نامه فروش را استعلام گرفت و از قانونی بودن آن مطمئن شد. با ما همراه باشید.

فروش وکالتی ملک

در ابتدا و پیش از هر موضوعی باید با فروش وکالتی ملک آشنا شوید. باید بدانید فروش ملک به صورت وکالتی یکی از پر چالش ترین معاملات در بازار مسکن محسوب می شود که افراد اگر قصد انجام این معامله را دارند باید تا حد ممکن موارد حقوقی مربوطه را رعایت کنند تا از ضرر و زیان و دردسرهای مربوطه جلوگیری کرده باشند.

در این نوع از معاملات فروشنده ملک به دلایل مختلف امکان انتقال سند را نداشته و در نتیجه به صورت وکالتی اقدام به فروش می کند. یعنی در روند این معامله سند رسمی ملک به نام خریدار منتقل نمی شود و تنها به کمک وکالت نامه معتبر و مبایعه نامه فروش ملک مورد نظر معامله شده و با توجه به شرایط طرفین معامله در فرصتی مناسب انتقال سند انجام خواهد شد.

مهم ترین دلیلی که این معاملات را پر چالش و ریسک پذیر کرده است همین موضوع عدم انتقال سند در معامله ملکی می باشد. در نتجیه ما به شما توصیه می کنیم پیش از انجام معامله تمامی جوانب را در نظر گرفته و موارد حقوقی مربوط به این دسته از معاملات را مطالعه کنید.

بیش تر بخوانید:

در قسمت زیر تمامی مواردی که باید به آن توجه کنید را به طور خلاصه توصیه کردیم. پس لازم است پیش از هر اقدامی موارد زیر را در نظر داشته و با دید آگاه تری وارد معاملات وکالتی شوید:

  • حتما در زمان انجام معامله نسبت به استعلام سند ملک اقدام کرده و از مالک بودن فروشنده اطمینان یابید.
  • پیش از انجام معامله بدهی مالیاتی ملک را بررسی کنید.
  • معامله مورد نظر را در دفاتر املاک مطمئن به انجام رسانید.
  • برای اثبات مالکیت جدید و جلوگیری از فروش همزمان ملک به چند نفر؛ مبایعه نامه فروش ملک را حتما تنظیم کنید و برای آن کد رهگیری دریافت کنید.
  • مبایعه نامه بدون کد رهگیری معتبر نبوده و خطر معامله را بالا می برد.
  • پیش از انجام معامله از توقیف نبودن سند اطمینان یابید.
  • در صورتی که سند ملک در رهن بانک باشد تا پایان مدت رهن؛ اجازه انتقال سند را نخواهید داشت.
  • در نهایت ترجیحا از خرید ملک با سند وکالتی و معامله با افراد ناشناس خودداری کنید.

وکالت نامه فروش و نکات حقوقی مربوط به آن

لازم است بدانید وکالت نامه فروش ملک ضروری ترین و مهم ترین مدرک موجود در معاملات وکالتی می باشد که بررسی اعتبار آن و همچنین نکات درج شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

چرا که در صورت درج شدن و یا درج نشدن برخی موارد امکان به وجود آمدن مشکل در روند انتقال سند به وجود می آید و می تواند خطراتی را در پی داشته باشد. در نتیجه در زمان تنظیم وکالت نامه به موارد زیر توجه کنید و آن ها را در نظر گرفته و جدی بگیرید:

  • وکالت نامه دریافت شده را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کرده و از دریافت وکالت نامه های غیر رسمی بپرهیزید.
  • وکالت نامه های دستی معتبر نمی باشند.
  • وکالت نامه بلاعزل دلیلی برای عدم انجام فروش و یا انتقال سند به دیگری توسط فروشنده نخواهد بود.
  • برای جلوگیری از فروش مجدد و انتقال سند توسط شخص فروشنده؛ در وکالت نامه درج شود که فروشنده ملک اجازه فروش ملک را شخصا نداشته و به این ترتیب این حق از وی سلب می شود.
  • وکالت نامه مورد نظر را بدون محدودیت زمان تنظیم کنید.
  • وکالت نامه بلاعزل در صورت فوت و یا جنون مالک باطل شده و فاقد اعتبار خواهد بود. لذا برای انجام مراحل انتقال سند در اولین فرصت اقدام کنید.
  • پیش از انجام معامله استعلام وکالت نامه فروش و تایید اعتبار آن ضروری است.

مهم ترین اطلاعات درج شده در وکالت نامه فروش

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم موارد درج شده در وکالت نامه فروش اهمیت زیادی دارد و باید به آن ها توجه زیادی داشت. لازم است بدانید در وکالت نامه ها مانند هر سند رسمی دیگری مشخصات افراد باید به طور کامل درج شود.

به طوری که در این اسناد اطلاعات مربوط به وکیل؛ موکل و همچنین اطلاعات مربوط به مورد وکالت را شاهد هستیم. علاوه بر این اطلاعات مربوط موارد حقوقی و توافقات میان وکیل و موکل در وکالت نامه ها به طور کامل درج می شود که در صورت نیاز قابل پیگیری و استناد هستند.

تمامی وکالت نامه های تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی دارای مشخصاتی مخصوص همان سند می باشند که شامل موارد زیر می باشد:

  1. شناسه سند (کد 18 رقمی)
  2. رمز تصدیق (کد 6 رقمی)
  3. شماره سند ثبت شده (شماره وکالت نامه)
  4. شماره صفحه؛ شماره دفتر جلد و همچنین تاریخ تنظیم سند
  5. شماره و آدرس دفترخانه

تمامی موارد ذکر شده با عدد تعبیه شده در تصویر هماهنگ می باشد.

چگونگی استعلام وکالت نامه فروش ملک

اگر قصد معامله وکالتی دارید باید بدانید که وکالت نامه های دستی فاقد ارزش هستند و از لحاظ قانونی مستند نیستند و به هیچ عنوان معامله با وکالت نامه دستی انجام ندهید. علاوه بر این، وکالت نامه های محضری و رسمی نیز نباید بدون اعتبار سنجی استفاده شوند؛ یعنی پیش از انجام معامله حتما وکالت نامه تنظیم شده را استعلام کرده و در صورت معتبر بودن آن اقدامات بعدی صورت گیرد.

برای استعلام وکالت نامه می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • استعلام به روش حضوری و از طریق دفاتر اسناد رسمی
  • استعلام به روش غیر حضوری و از طریق سامانه اداره ثبت اسناد و املاک کشور

شما به راحتی می توانید از هر دو روش وکالت نامه مربوطه را استعلام گرفته و از قانونی بودن و اعتبار آن اطمینان حاصل کنید و سپس وارد معامله شوید.

استعلام وکالت نامه از طریق دفاتر اسناد رسمی

برای استعلام وکالت نامه فروش از طریق دفاتر اسناد رسمی باید به دفتر تنظیم کننده وکالت نامه ارائه شده مراجعه کنید و صحت آن را بررسی کنید. لازم به ذکر است برای اطمینان از این مورد می توانید به صورت تلفنی نیز مورد را پرس و جو کرده و از اعتبار وکالت نامه مربوطه مطمئن شوید.

برای استعلام وکالت نامه فروش نیاز به برخی اطلاعات درج شده در وکالت نامه دارید که موارد زیر از مهم ترین آن ها می باشد:

  • شناسه سند (کد 18 رقمی بالای برگه وکالت نامه)
  • شماره وکالت نامه (شماره سند ثبت شده)
  • آدرس و شماره تلفن دفتر ثبت اسناد رسمی

همان طور که در تصاویر بالا مشخص است تمامی این اطلاعات در قسمت بالای وکالت نامه ها قابل دستیابی می باشد که می توانید از آن ها در زمان لازم استفاده کنید.

 

استعلام وکالت نامه از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

اگر بخواهید می توانید به راحتی و به صورت غیر حضوری نیز وکالت نامه فروش را استعلام کرده و از صحت آن مطمئن شوید.

استعلام وکالت نامه فروش ملک به روش غیر حضوری و اینترنتی؛ با استفاده از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به راحتی امکان پذیر بوده و افراد می توانند در قسمت تصدیق اصالت اسناد تنظیمی سایت و با استفاده از برخی اطلاعات درج شده در وکالت نامه ارائه شده برای این منظور اقدام کنند.

برای استعلام وکالت نامه از این روش باید به آدرس my.ssaa.ir مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات مربوطه اعتبار وکالت نامه مورد نظر را مورد بررسی قرار داد.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید تمامی اطلاعات مورد نیاز برای استعلام از این طریق شامل شناسه سند و رمز تصدیق می باشد که در قسمت بالایی برگه وکالت نامه ارائه شده قابل دستیابی می باشد.

لازم به ذکر است که سامانه مربوطه از تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ فعال شده و لذا وکالت نامه هایی که پیش از این تاریخ تنظیم شده باشند باید به روش قبل استعلام شده و اعتبار آن ها از دفترخانه تنظیم کننده استعلام شود.

نکات تکمیلی وکالت نامه فروش

  • وکالت نامه های تنظیم شده در صورتی که بلاعزل باشند توسط موکل یا همان وکالت دهنده قابل باطل شدن نخواهند بود.
  • وکالت نامه های بلاعزل در صورت فوت یکی از طرفین و یا جنون آن ها باطل خواهد شد.
  • وکالت نامه در صورتی که دارای محدودیت زمان باشند با رسیدن تاریخ تعیین شده وکالت نامه حتی اگر بلاعزل باشد خود به خود باطل خواهد شد.
  • سایت های درج شده در متن مقاله؛ تنها برای استعلام اصالت وکالت نامه و اعتبار سنجی آن ها کاربرد دارد.
  • در صورتی که وکالت نامه خود را گم کرده اید می توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با دادن مشخصات خود وکالت نامه مورد نظر را استعلام کنید.
  • برای اطلاع از باطل شدن وکالت نامه باید به دفاتر اسناد مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنید.
  • برای اطلاع از وجود و یا عدم وجود وکالت نامه در مواقعی که نمیدانید وکالت داده اید یا نه؛ باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با دادن کد ملی و مشخصات مربوطه موضوع را پیگیری کنید.
  • تمامی اطلاعات درج شده در این صفحه برای استعلام وکالت نامه فروش ملک به روش های گوناگون می باشد و برای تنظیم وکالت نامه باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی و برای وکالت نامه های خارج از کشور به کنسولگری ها مراجعه کرده و با توجه به درخواست خود اقدامات لازم را انجام دهید.

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پنج × 5 =

فهرست