جعل سند و مجازات آن

folder_openمقاله
commentبدون دیدگاه
جعل اسناد از گذشته های دور وجود داشته است اما در سال های اخیر شاهد رشد چشم گیر جعل سند های مختلف هستیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی کامل و جامع مجازات جعل سند بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ادعای جعل چیست؟

اگر بخواهیم جعل سند را تعریف کنیم میتوانیم بگوییم هرگونه تغییر آگاهانه در نوشته یا سند جعل سند است. جعل سند شامل موارد زیر میشود:

  • ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی
  • استفاده از مهر شخص دیگر در معامله
  • محو کردن و سیاه کردن
  • دست بردن در تاریخ سند
  • الحاق نوشته ای به نوشته دیگر

به طور کلی میتوان جعل سند را به صورت زیر تعریف کرد: شخص در یک نوشته یا سند به طور تقلبانه مطلبی را دگرگون کند مثلا امره باطلی را صحیح و امر صحیحی را باطل نشان و اعلام کند.

کدام مرجع مسئول رسیدگی به جعل سند است؟

ممکن است برای شما هم سوال باشد جعل سند در ابتدا به مدام ارگان مربوط می شود و توسط کدام مرجع قانونی بررسی می شود؟ باید بگوییم جعل سند از جمله مواردی است که در زمره جرایم کیفری قرار می گیرد. بنابراین ممکن است معلوم شود از سند مجعول به قصد انتفاع خود و فریب دیگری استفاده شده است. در این صورت، رسیدگی به دعوایی که مطرح می شود در صلاحیت دادگاه کیفری است.

جعل سند جزو جرایم کیفری محسوب می شود.

سند جعلی را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر قصد شرکت در یک معامله را دارید باید بگوییم در معاملات بسیار مهم است که بتوانید سند واقعی و جعلی را از هم تشخیص دهید. به همین منظور در این مقاله چند راه مطمئن برای تشخیص سند جعلی را بیان میکنیم. شما باید در تمام معاملات خود این راه ها را امتحان کنید و از واقعی بودن سند اطمینان داشته باشید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

1- استعلام

اولین و مهم ترین راه استعلام گرفتن از سند است. در این مرحله سند جعلی مشخص می شود. چنانچه با اسناد وکالتی، قولنامه ای و یا مواردی از این دست برای خرید زمین و یا ملک، روبه رو شدید حتما استعلام سند را بگیرید شما برای دریافت استعلام سند باید از اداره راه و شهرسازی استان مربوطه اقدام کنید.

2- مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک

شما میتوانید به راحتی به واسطه سایت زیر از واقعی بودن سند مورد نظر اطمینان حاصل کنید. شما باید بعد از ورود به این سایت (www.ssaa.ir) روی گزینه تصدیق اسناد و اوراق دفاتر رسمی کلیک کنید سپس شناسه سند و رمز تصدیق را وارد کنید. به راحتی میتوانید سند جعلی را تشخیص دهید.

3- مراجعه به دادگاه

در مرحله آخر با مراجعه شخص ضرر دیده به دادگاه و طرح شکایت مبنی بر جعل، دادگاه از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده می ‌‌نماید. کارشناسان با بررسی دقیق سند، مندرجات یا امضا یا مهر آن، جعلی یا قانونی بودن آن را تشخیص می‌ دهند.

بیش تر بخوانید:

انوع جعل اسناد

جعل سند شامل سه دسته عمده میشود. این سه دسته مربوط میشود به موارد زیر:

جعل اسناد هویتی

این مورد شامل جعل مدارک مربوط به شناسایی افراد و هویت آن‌ ها می ‌باشد. این مدارک شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت، کارت معافیت از خدمت، مدارک شناسایی صنفی و … است.

جعل جرم

شامل هر فعالیت یا عدم فعالیت که شامل مجازات قانونی می ‌باشد.

جرائم علیه اموال

این نوع جعل شامل نقض حقوق مالکانه افراد است. مانند کلاهبرداری، خیانت در امانت، صدور چک (بلامحل)، سرقت، معامله مال مسروقه و … می ‌باشد.

مجازات جعل اسناد چیست؟

مجازات در نظر گرفته شده برای جاعلان سند در سال 1375 تصویب شده است و طی مواد ۵۳۲ ـ ۵۳۶ تعزیرات قانون مجازات اسلامی نوشته شده است. مجازات تعیین شده برای اسناد رسمی بیشتر از مجازات جعل نوشته و جعل اسناد غیر رسمی است.

  • مجازات در نظر گرفته برای جعل و استفاده از اسناد و نوشته‌ های غیررسمی، جبران خسارت به علاوه حبس ۶ ماه تا دو سال (یا پرداخت 3 ـ 12 میلیون ریال) است.
  • اگر یک کارمند دولت در هنگام انجام وظیفه یا امور مربوط به کار، مرتکب جعل اسناد رسمی شود، مجازاتی برابر با 1 ـ 5 سال حبس (یا پرداخت ۶ ـ ۳۰ میلیون ریال) خواهد داشت.
  • همچنین شخصی که کارمند نباشد و سند و نوشته رسمی جعل ‌کند، مجازاتی برابر با ۶ ماه تا سه سال حبس (یا جریمه 3 ـ 18 میلیون ریال) خواهد داشت.
  • طبق قانون اگر شخص بداند سندی جعلی است و از آن سند یا نوشته استفاده کند، مرتکب جرم شده است. اگر سند موردنظر رسمی باشد، مجازات ۶ ماه تا سه سال حبس (یا 3 ـ 18 میلیون ریال) خواهد داشت.
  • در بخش قبل در صورتی که سند غیررسمی باشد، به ۶ ماه تا دو سال حبس (یا 3 ـ 12 میلیون ریال) محکوم می‌ شود.

در کنار این موارد، موضوعاتی مانند جعل رسید و امضا، جعل یا ساخت مهر، جعل علامت، تصویربرداری از اوراق هویتی و مدارک دولتی، جعل اسناد پزشکی و … نیز جرم محسوب می‌ شوند که مجازات‌ های خاص خود را دارند. البته جعل امضا جرم محسوب نمی ‌شود و اگر در کنار جعل سند قرار بگیرد، به عنوان جرم شناخته خواهد شد و مجازات در پی خواهد داشت.

 

کارگشایی صداقت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بستری فراهم کرده است که با اجاره سند های قانونی و معتبر در بسیاری از مشکلات شما همراه شما باشد. شما با اجاره سند های قانونی می توانید از تمامی مزایای سند های ملکی معتبر بهره مند شوید و مشکلات مالی و حقوقی خود را با پرداخت درصد بسیار کمی از ارزش سند، برطرف کنید.
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه اجاره سند و شرایط آن تنها کافی است که با شماره های ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴ تماس حاصل فرمایید.

Tags: , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

20 − چهار =

فهرست